کارگروه صندوق حمایت از پژوهشگران با موضوع تحقیقات فضایی ایجاد می شود

به گزارش ایرنا، دکتر نصرت الله ضرغام در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران اکنون 14 کارگروه تخصصی دارد که در زمینه های فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم دامی، دامپزشکی و شیلات، علوم پایه، علوم پزشکی، میان گروهی، هنر و معماری، علوم انسانی و اجتماعی، معارف و علوم اسلامی، مدیریت و علوم اقتصادی، مطالعات علم و فناوری، تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی، آلودگی هوا، صدا و پرتوها فعالیت می کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حوزه هوافضا و پروژه های زیادی که در این زمینه در دست اجرا است، راه اندازی کارگروه جدیدی در صندوق حمایت از پژوهشگران با موضوع تحقیقات و پژوهش های فضایی در دست اقدام قرار گرفته است.

ضرغام از استادان دانشگاه و پژوهشگرانی که در حوزه هوافضا فعالیت می کنند برای مشارکت و همفکری در این کارگروه دعوت کرد.

وی در مورد روند اجرایی تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد ملی علم ایران نیز توضیح داد: اساسنامه این بنیاد تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده و مصوب شده است و درحال حاضر منتظر ابلاغ آن از طرف این شورا هستیم.

ضرغام خاطرنشان کرد: هرچند پس از تغییر نام صندوق به بنیاد علمی، تغییر چندانی در ساختار سازمانی آن ایجاد نمی شود اما مسیر تبادلات با بنیادهای علمی بین المللی تسهیل و تسریع خواهد شد.

به گفته وی، در تدوین اساسنامه بنیاد ملی علم ایران، ساختار و عملکرد بنیادهای علم در کشورهای مختلف بررسی و با توجه به مقتضیات بومی از آنها الگوبرداری شده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران، تداوم ایجاد و حمایت از کرسی های پژوهشی را رویکرد اساسی این صندوق برشمرد و گفت: در ایجاد کرسی های پژوهشی از الگوهای موفق کشور کانادا بهره گرفته ایم؛ استادان مطرح رشته های مختلف برای گرفتن مسوولیت این کرسی ها انتخاب می شوند و به مدت 10 سال مورد حمایت قرار می گیرند.

ضرغام به راه اندازی واحد دیپلماسی علمی در صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و گفت: برخی پروژه های تحقیقاتی بزرگ به تنهایی قابل انجام در یک کشور نیست و برای اجرای آنها باید از همکاری های بین المللی استفاده کرد؛ از این رو سعی کردیم واحد دیپلماسی علمی را در صندوق ایجاد کنیم که در درجه نخست از همکاری ایرانیان خارج کشور و دانشمندان مسلمان و سپس از دانشمندان برجسته دیگر کشورها استفاده خواهیم کرد.

تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع اجرای 20 طرح تحقیقاتی پسادکتری در راستای سیاست ها و اولویت های تحقیقاتی دوجانبه منعقد شد.

این تفاهم نامه امروز در محل دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر به امضای دکتر علی خاکی صدیق رییس دانشگاه و دکتر نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور رسید.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا