تولید مالچ غیر نفتی از پساب کارخانه‌های الکل

محمد جعفر مطلق،مجری اجرای این طرح و مدیر عامل شرکت راستین کار اراک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: هم اکنون در جهان به  دلیل کمبود منابع گازی از پساب کارخانه الکل، گاز تهیه می شود اما این کار به دلیل وفور زیاد گاز، در ایران انجام نمی شود به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم از این پساب‌ها برای تهیه مالچ و فوم آتش نشانی استفاده کنیم.در ضمن می‌توانیم از پساب‌های  کارخانه‌های الکل، خوراک دام و کود تهیه کرد.

وی درباره این مالچ گفت: این، مالچ غیر نفتی و ارگانیک است و برای خاک کود به حساب می‌آید. در ضمن ماندگاری آن نیز بسیار خوب و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین قیت تمام شده این محصول نصف مالچ‌های نفتی است و به راحتی قابل پاشیدن به وسیله سم پاش‌ها و هوایپما است.

وی اظهار کرد: این محصول زمستان سال پیش به ثبت اختراع رسیده است. اخیرا هم به تمامی استان‌ها اعلام شده تا از این مالچ استفاده کنند اما تاکنون استقبال آنچنانی از این محصول نشده است.

وی تصریح کرد: ماهم اکنون 26 کارخانه الکل داریم و روزی 2 هزار متر مکعب در اهواز پساب به وجود می‌آید؛ پساب‌هایی که بوی بسیار بدی دارند و محیط زیست را آلوده می‌کنند. ما می توانیم از این پساب‌ها، مالچ غیر نفتی تولید و مشکل ریز گردهای این منطقه را برطرف کنیم.

وی درباره فوم آتش نشانی هم گفت: امروزه اکثر فوم‌های تولید شده شیمیایی بوده و از پساب‌های کشتارگاه ها درست می‌شوند در حالی که این محصول کاملا گیاهی است و ضمن نداشتن بوی نامناسب و اثرات زیست محیطی، خورندگی نداشته و علاوه بر کیفیت زیاد و قیمت پایین، مانع اثر پاشش نازل ها نمی شود.

مطلق تصریح کرد: تولید شوینده غیر نفتی نیز از دیگر محصولات تولیدی شرکت ما است. امروزه برای از بین بردن چربی‌ها از حلال‌هایی مانند بنزین، گازوییل و تینر استفاده می کنند. استفاده از این مواد باعث آتش سوزی می شود و ضمن خسارت مالی و جانی بسیار، تبعاتی همچون اثرات زیست محیطی دارد در حالی که این  محصول بومی آتش نمی گیرد، خوردندگی ندارد و اثرات زیست محیطی کمی دارد و قیمت آن نیز بسیار کمتر از شوینده ها و حلال های مشابه است.

وی تولید بلوک سبک را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد و گفت: هم اکنون بلوک های در کشور از نوع AAC( بتن گازی سبک یا متخلخل) استفاده می شود. این بلوک‌ها آهکی بوده و تکنولوژی آن نیز وارداتی است. ما توانستیم این تکنولوژی را در کشور بومی کنیم؛ هزینه ساخت این کارخانه فوق العاده پایین است و می‌توان در هر استان یا شهرستانی یک واحد کوچکی از این کارخانه‌ها احداث کرد.

این مخترع افزود: این بلوک، سیمانی است و ضمن عایق بودن در آن آهن کمتر مصرف می شود.

وی ساخت خمیر ضد زنگ را از دیگر محصولات این شرکت برشمرد و گفت: این خمیر به جای سمنت پلاست(سنگ مصنوعی) استفاده می شود؛ این خمیر به خصوص در مخازن استیل به جای سمنت پلاست قابل استفاده است.

وی درباره مزایای این خمیر گفت: این خمیر معدنی است و مشکلات زیست محیطی ندارد.مواد اولیه آن  نیز به وفور در ایران یافت می شود. قیمت آن نیز خیلی از سمنت پلاست پایین تر است.

وی تولید پنل معدنی را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد و درباره این محصول نیز گفت: این پنل فوق العاده سبک است و برای ساختمان سازی و جاذب‌های لکه نفتی استفاده می شود.

وی بیان کرد: ماده معدنی این پنل از زئولیت است و به هیچ وجه از افزودنی خاصی استفاده نکرده ایم. در ضمن این ماده آتش نمی‌گیرد و به عنوان عایق محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: وزن تقریبی این پنل 250 کیلوگرم در متر مکعب است. مقاومت آن هم حدود 40 کیلوگرم بر سانتی مترمکعب و برای ساختمان سازی فوق العاده مقرون به صرفه است.

مطلق افزود: این محصول هنوز به خط تولید نیامده اما مراحل تحقیقاتی و ثبت اختراع آن به پایان رسیده است.

وی مشکل نقدینگی و بازار مصرف را از جمله مشکلات پیش روی این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: به امید خدا در آینده نزدیک خط تولید پنل معدنی در سراسر اروپا و کشورهای منطقه گسترش خواهد یافت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا