اولویت ما در مقابله با گردو خاک مربوط به اهواز است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، 'اریک سولهایم' سه شنبه در همایش مقابله با گرد و غبار در سالن اجتماعات اداره کل هواشناسی خوزستان، اظهار کرد: با دیدن مطالب و تصاویری از گرد و غبار خوزستان در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، از ماه فوریه میلادی جاری علاقمند به سفر به ایران بودم تا بتوانم بر روی این موضوع متمرکز شوم.
وی افزود: هدف اصلی من از آمدن به اهواز این بود که از نزدیک با مردم و مسائل اجتماعی این شهر آشنا شوم تا بتوانم در کاهش گرد و خاک کمک کنم.
معاون دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران، اضافه کرد: روز گذشته در این اجلاس سخنرانی هایی دراین باره انجام شده و با همسایه های ایران (ترکیه و عراق) بحث هایی مطرح کردیم که مرتبط با گرد و غبار ایران به ویژه خوزستان است.
وی با بیان اینکه مقابله با گرد و خاک نیاز به سه مرحله برنامه عمل است، اظهار کرد: اولویت اول کاهش گرد و خاک در اهواز است و در گام نخست به عنوان اولین استراتژی باید اقداماتی در اهواز همچون احیاء تالاب ها و دریاچه ها انجام و پوشش گیاهی ایجاد شود.
سولهایم تاکید کرد: ایران در زمینه مقابله با ریزگرد باید خود را قوی کند و تجربه خوبی به دست آورد تا بتواند این تجارب را به کشورهای همسایه انتقال دهد.
وی مرحله دوم برای مقابله با گرد و خاک را گفت وگو و مذاکره با کشورهای همسایه از جمله سوریه، ترکیه، عراق و عربستان دانست و گفت: در مرحله سوم نیز باید از توان سازمان ملل (UN) استفاده کنیم و افراد کارشناس و تجربیات بین المللی را بر روی این موضوع متمرکز کنیم تا در مراحل بعد بتوانیم برای مهار این پدیده اقدام کنیم.
سولهایم همچنین گرد و خاک را یک مساله جهانی دانست و گفت: کشورهایی همچون چین و آفریقا نیز با این مشکل مواجه هستند که برای راهکارهای آنها نیز فکر می کنیم.
وی اظهار کرد: قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به موضوع گرد و غبار پرداخته شود
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل همچنین از تاسیس یک مرکز جهانی ریزگرد خبر داد و اظهار کرد: احتمالا این مرکز با محوریت ایران تشکیل می شود.
وی افزود: کشور چین نیز تجربیاتی در زمینه گرد و غبار دارد که می توان از این تجربیات استفاده کرد.
سولهایم اظهار امیدواری کرد که این اقدامات بتواند مشکل گرد و خاک را در روی کره زمین و جهان کاهش دهد.
بر اساس این گزارش، نخستین اجلاس سازمان ملل با موضوع گرد و غبار 12 تا 14 تیر در تهران درحال برگزاری است.
صبح سه شنبه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اریک سولهایم رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل و گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از تالاب هورالعظیم و کانون های گرد و غبار و روند مقابله با آن در خوزستان دیدن کردند.
حدود 30 نفر از مهمانان این اجلاس نیز برای دیدن عملیات مهار بیابان در کانون های گرد و غبار و تالاب هورالعظیم به خوزستان سفر کردند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد رکن اصلی، جهانی و مشورتی سازمان ملل متحد است. کلیه کشورهای عضو در مجمع شرکت دارند. مجمع عمومی به طور منظم دوره های اجلاسیه سالیانه خود را از سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه تشکیل می دهد. تصمیمات و قطعنامه های مجمع عمومی عمدتا جنبه اعلامی یا توصیه ای دارند اما برخی از این قطع نامه های اعلامی با گذشت زمان و تکرار تا حدود زیادی برای کشورهای عضو به طور ضمنی الزام آور می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا