قدرتمندترین تلسکوپ جهان سال 2018 به فضا پرتاب می شود

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، همزمان با بیست و پنجمین سالگرد حضور تلسکوپ فضایی هابل در فضا، سازمان فضایی آمریکا و شرکای بین المللی آن در حال ساخت یک وسیله قدرتمندتر برای بررسی اعماق جهان هستند.این تلسکوپ فضایی که گفته می شود در سال 2018 به فضا پرتاب می شود، جیمز وب(JWST) نام دارد و به ستاره شناسان این امکان را می دهد تا اولین کهکشان هایی را که در اوایل جهان تشکیل شده اند، مشاهده کنند.

سازمان فضایی آمریکا در وب سایت خود اعلام کرده است که تلسکوپ JWST می تواند نگاهی به عقب داشته باشد و حدود 200 میلیون سال بعد از حادثه انفجار بزرگ (مه بانگ) را مشاهده کند.ناسا این تلکسوپ را به عنوان یک ماشین زمان قدرتمند با دید مادون قرمز توصیف می کند که می تواند به بیش از 13.5 میلیارد سال پیش نگاه و اولین ستاره ها و کهکشان هایی را که در خارج از تاریکی جهان اولیه تشکیل شده اند، مشاهده کند.

اکنون این طرح به دلیل هزینه های در حال افزایش تحت بررسی دقیق قانونگذاران قرار دارد؛ هزینه ساخت این تلسکوپ اکنون 8.8 میلیارد دلار برآورد شده است درحالی که تخمین های اولیه 3.5 میلیارد دلار بود.با این حال ناسا وعده داده است که این تلسکوپ را در اکتبر سال 2018 به فضا پرتاب می کند.
این تلسکوپ فضایی 6.4 تن وزن خواهد داشت و قطر آیینه اصلی آن 6.5 متر یعنی سه برابر قطر آیینه تلسکوپ هابل خواهد بود. تلسکوپ JWST که محصول مشترک ناسا، سازمان های فضایی اروپا و کانادا است حامل چهار وسیله از جمله چند دوربین و طیف سنج است که می تواند سیگنال های بسیار کم نور را بگیرد.