عدم موفقیت بیش از 80 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان دنیا در ورود به بازار

به گزارش ایسنا، دکتر رضا اسدی‌فرد در چهارمین همایش نانوفناوری در کشاورزی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری خواستگاه تولید فناوری هستند، افزود: از سوی دیگر دو محرک فشار فناوری و کشش بازار موجب تحریک نوآوری در کشورها می‌شود.

اسدی‌فرد با بیان اینکه در طول سال اختراعات زیادی به ثبت می‌رسد، اظهار کرد: اما در مقابل تعداد اندکی از این اختراعات منجر به نوآوری می‌شود از این رو همیشه در کنار نوآوری بازار تجاری‌سازی نیز موجود است.

وی اضافه کرد: همواره فناوری‌های جدید برای ورود به بازار با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو هستند که دلیل آن ابهام مصرف‌کنندگان نسبت به کارایی و ایمنی محصولات جدید، تسلط رقبای سنتی بر کانال‌های بازار و کمبود استانداردهای مورد نیاز است.

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو ضمن هشدار به شرکت‌های دانش‌بنیان درخصوص فرو رفتن به دره مرگ خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های جهانی 80 تا 85 درصد از کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری به بازار نمی‌رسند و به دره مرگ سقوط می‌کنند.

اسدی‌فرد مراحل تجاری‌سازی را شامل خلق ایده، ارزشیابی ایده، ساخت نمونه اولیه، تولید انبوه و توسعه سهم بازار ذکر کرد.وی استانداردها و مجوزها، زیرساخت تولید را جزء دارایی‌های مکمل فناوری نام برد و یادآور شد: عدم آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با این دارایی‌ها موجب شیفتگی بیش از حد فناوران نسبت به دانش فنی کسب شده، عدم سرمایه‌پذیری فناوران و شکست فناوری و سقوط در دره مرگ تجاری‌سازی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا