بدنبال انتقال دانش و تجربیات به ایران هستیم

دوره تجاری سازی نوآوری (استراتژی ها، مدل ها و رویکردها)، به همت سازمان تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) و با حضور مدرسان دانشگاه پوترا از روز یکشنبه در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شده و امروز (سه شنبه) به کار خود پایان می دهد.

دکتر فرزاد حجازی، مسئول نوآوری و فناوری دانشکده مهندسی و دانشیار دپارتمان عمران دانشگاه پوترا، همچنین نماینده این دانشگاه برای انتقال تکنولوژی و تجاری سازی فناوری ها در منطقه خاورمیانه و ترکیه در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: از سال 2008، بدلیل تعدد اختراعات و فناوری ها در دانشگاه پوترا، روند تجاری سازی فناوری ها آغاز شد که این روند در ابتدا دشوار بود. مکاتباتی با دانشگاه استنفورد صورت گرفت و تمام اعضای گروه توسط این مرکز آموزش دیده و از تجربیات آنها استفاده کردند. حدود 40 استارتاپ در در پارک علم و فناوری دانشگاه پوترا فعالیت خود را آغاز کردند که تاکنون بسیار موفق بوده و تجربیات بسیار خوبی کسب کردند. دانشگاه پوترا برای سومین سال متوالی به عنوان اولین و بهترین دانشگاه مالزی و سومین دانشگاه در سطح آ سه آن برای فروش محصولات و اختراعات معرفی شد.

حجازی افزود: این استارتاپ ها در تمامی حوزه ها از جمله ICT، مهندسی، آموزش، کامپیوتر فعال هستند. این شرکت ها در ابتدا یک سال مطالعه بازار را انجام می دادند تا بفهمند که چطور وارد بازار شوند. معتقدم مستقیما وارد بازار شدن، احتمال شکست سریع را افزایش می دهد.

مسئول نوآوری و فناوری دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا خاطر نشان کرد: در این مدت تجربیات زیادی کسب کردیم و مراجعات زیادی به ما می شد. سعی کردیم ارتباطات با جهان اسلام را داشته باشیم و از این سمت، تعامل با ایران را بدلیل حرکت این کشور به سمت تجاری سازی نوآوری ها افزایش دادیم. پیش از این، مذاکراتی بین دانشگاه پوترا و دانشگاه علم و فرهنگ، پارک علم و فناوری یزد و منطقه آزاد رب رشیدی در آذربایجان شرقی در مالزی انجام شده بود.

حجازی افزود: در ادامه همکاری، با بخش های مختلفی از جمله سازمان تجاری ‌سازی فناوری جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ  تماس برقرار کردیم و این پیشنهاد مطرح شد که بتوانیم با کمک ستفا، دوره های آموزشی را در اینجا (دانشگاه علم و فرهنگ) برگزار کنیم و این تجربیات را به داخل ایران انتقال دهیم.

دانشیار دپارتمان عمران دانشگاه پوترا تأکید کرد: سعی می کنیم تجربیات و دانش این دانشگاه – نه فروش محصولات – را به داخل کشور منتقل کنیم و به شرکت های دانش بنیان داخلی که تعداد آنها بسیار زیاد است، کمک کنیم تا بتوانند وارد بازارهای بین المللی شوند.

حجازی افزود: در این مسیر، خانم افخم، سفیر ایران در مالزی حمایت زیادی از ارتباطات میان دو کشور کرده و تشویق می کنند که این انتقال تکنولوژی و تجربیات از مالزی به ایران انجام شود.

مسئول نوآوری و فناوری دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا در ادامه گفت: با صحبت هایی که با ستفا و دکتر بیجندی انجام شد، قرار شد که این همکاری در ابتدا به شکل برگزاری دوره آموزشی آغاز شود. اغلب مدیران پارک های علم و فناوری کشور و شرکت های دانش بنیان از نقاط مختلف کشور، بندرعباس، ارومیه، تبریز، خراسان، چابهار به اینجا آمدند. در این دوره سه روزه تلاش کردیم شیوه های ورود به بازارهای بین المللی را آموزش دهیم؛ همچنین در مورد نحوه ارائه محصولات و تکنولوژی ها و ورود آنها به بازارهای بین المللی صحبت کردیم.

حجازی با اشاره بر سرفصل های این دوره آموزشی گفت: در ایران ایده زیاد داریم، اما در بخش نحوه وارد شدن به بازارهای بین المللی دچار مشکل هستیم که این یک شکاف بزرگ محسوب می شود. برای عرضه یک ایده، رعایت استانداردهای بین المللی بسیار مهم هستند و سعی کردیم در این دوره، آموزش هایی را در مورد این استانداردها ارائه کنیم. در عین حال، نکاتی درخصوص نحوه اداره پارک های علم و فناوری مطرح شد.

دانشیار دپارتمان عمران دانشگاه پوترا افزود: پیشنهاد کردیم که ستفا به عنوان هاب منطقه ای در نظر گرفته شود تا بتوانیم از قسمت آموزش به قسمت اجرایی هم برسیم. از این طریق می توانیم مشاوره های لازم را به پارک های علم و فناوری ارائه دهیم؛ چراکه یک دوره آموزش سه روزه نمی تواند چندان کاربردی باشد. تلاش می کنیم از طریق این سازمان به عنوان هاب منطقه ای، به عنوان مشاور در کنار پارک های علم و فناوری دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان قرار گرفته و به آنها در مسیر رشد و توسعه و ارائه محصولات به بازارهای بین المللی کمک کنیم. دانشگاه پوترا امکانات و آزمایشگاه های بسیار زیادی در اختیار دارد که می تواند مورد استفاده پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد.

حجازی خاطر نشان کرد: طی این سه روز، درخواست های متعددی از سوی پارک های علم و فناوری داخل دریافت کردیم. با کمک ستفا به عنوان هاب و همکار ما در ایران، امیدواریم که بتوانیم این ارتباطات را داشته باشیم و از طریق رفت و آمد دو جانبه یا از طریق Super Satellite Center (دفتر ارتباط مجازی)، این همکاری ها را گسترش داده و آموزش های مجازی یا هرگونه خدمات مرتبط را ارائه کنیم. نخستین Super Satellite Center با ژاپن برقرار شده و طبق همکاری های مشترک، دومین دفتر با ایران برقرار می شود که مسئولیت این مرکز برعهده بنده است.

مسئول نوآوری و فناوری دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا افزود: مالزی ارتباطات زیادی با کشورهای مختلف جهان دارد و می تواند به عنوان هاب منطقه ای در جنوب شرق آسیا ظاهر شده و کمک کند تا محصولات دانش بنیان ایران در این منطقه تجاری سازی شوند. پیشنهاد دادیم که در کنار تیم ها باشیم و وقتی محصولی عرضه می شود، آن را از لحاظ بین المللی مورد سنجش قرار داده و پیشنهاد می کنیم که چطور این محصول می تواند بهتر شود تا وارد بازارهای بین المللی شود.

حجازی درخصوص حمایت های دولت مالزی از استارتاپ ها گفت: دولت مالزی و مراکز وابسته به دولت از پارک های علم و فناوری (و استارتاپ ها) فوق العاده عالی است. شاید همین مسأله، دلیل رشد و موفقیت این شرکت ها باشد. دولت یا مجموعه های وابسته به دولت بین 50 تا 3 میلیارد تومان کمک بلاعوض در اختیار صنایع نوپا و ایده های جدید قرار می دهند. این پرداخت ها به صورت دو ساله انجام شده و هر سه ماه یا شش ماه، از سوی شرکت ها گزارش پیشرفت به دولت ارائه می شود.

دانشیار دانشگاه پوترا افزود: ایران در حوزه های ICT، نانو و مهندسی بویژه الکترونیک، مخابرات، همچنین بخش گیاهان دارویی عملکرد خوبی دارد. ایران بدلیل اقلیم خاصی که دارد، از لحاظ شرایط لازم برای رشد گیاهان دارویی بسیار مناسب است که می تواند در این حوزه ها فعالیت خود را گسترش دهد.

اصلی ترین مشکل استارتاپ های ایران

حجازی، عدم ارتباط کافی با بازارهای بین المللی یا عدم درک درست بازارهای خارجی را از جمله مشکلات استارتاپ های ایران عنوان کرد و گفت: حتی قبل از اینکه ایده ای روی کاغذ بیاید، ارتباطات با بازارهای خارجی باید برقرار شود و در ایتدا باید نیاز موجود در بازار، جامعه و صنعت بدرستی درک شود. با افزایش ارتباطات بین المللی می توان شرایط را برای عرضه محصولات به خارج از کشور فراهم کرد.

وی افزود: خلاق کسی نیست که تنها یک محصول ایجاد کند؛ خلاق واقعی کسی است که بتواند با وجود تمام موانع، محصول را به بازار عرضه کند. با خلاقیت و در عین حال، کمک و همراهی دولت می توان مسیر را هموار کرد. دولت ها، بانک ها یا مراکز پژوهشی یا سرمایه گذارهای خصوصی باید بخشی از سرمایه های مورد نیاز ایده ها را تأمین کنند. عدم تمایل برای سرمایه گذاری بر روی ایده های مختلف، ضعف ما است که نمی توانیم آنها را متقاعد کنیم که این محصول می تواند واقعا در بازار موفق شود.

مسئول نوآوری و فناوری دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا در خاتمه گفت: موفقیت هر صنعت در گرو بروز شدن است؛ صنایع مختلف باید در کنار خود مرکز تحقیق و توسعه (R & D) داشته باشند تا بوسیله آن به صورت مداوم بروز شود؛ چراکه  تجمیع ایده ها شانس موفقیت را افزایش می دهند.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا