مطالعه نحوه تغذیه و الگوی غذائی نئاندرتال ها

انسان های نئاندرتال در حدود 40 هزار سال پیش در بیشتر نقاط اروپا منقرض شدند . این موضوع در حدود 5 هزار سال پس از ورود نخستین گروه از انسان های هوشمند به این مناطق روی داد .

در همین زمینه آنا گلدفیلد Anna Goldfield  از دانشگاه بوستون Boston University در نشست سالانه انجمن باستان شناسان آمریکا annual meeting of the Society for American Archaeology که شرح کامل ان در وب سایت Live Science منتشر شد ، اعلام کرد : " مبحث انقراض نئاندرتال ها بسیار پیچیده بوده و تنها بر موضوعات معدودی از این حوزه توافق نظر وجود دارد . "

به باور این پژوهشگر ، کشف و استفاده از آتش توسط انسان های هوشمند ، یک مزیت و برتری واضح انسان های هوشمند در برابر نئاندرتال ها محسوب می شودکه سبب پیروزی آن ها در جنگ بقا شد . استفاده از  آتش  و پخت غذا موجب می شد که انسان هوشمند در در مقایسه با نئاندرتال ها ، کالری بیشتری از مقدار غذائی مشابه به دست آورده و از سوی دیگر آتش سبب از بین رفتن و نابودی باکتری ها شده و غذائی مطمئن تر را برایشان فراهم کرده و آن ها را از سرما مصون می داشت  .

به همین دلیل آنا گلدفیلد به همراه  رز بوتن Ross Booton از دانشگاه شفیلد University of Sheffield که یک ریاضی دان زیست شناس محسوب می شود ، اقدام به بازسازی مدل ریاضی جمعیت های انسان هوشمند و نئاندرتال ها کرده و این موضوع را مد نظر قرار دادند که استفاده مکرر از اتش توسط انسان هوشمند ، چه تاثیری در زندگی آن ها نسبت به نئاندرتال های داشته و در چه زمانی انسان های هوشمند از آتش بیشتر استفاده کرده اند و در چه دوره ای نئاندرتال ها نیز موفق به کشف و مهار اتش شده و از آن بهره برده اند .

در این مطالعات همچنین بقایای گوزن سرخ شمالی که از مهمترین منابع غذائی هر دو گروه بوده نیز مورد بررسی قرار گرفته است . مطالعات انجام شده نشان می دهد که انسان های هوشمند به میزان بسیار بیشتر از آتش برای پخت غذا استفاده کرده و نئاندرتال ها عموما در این رقابت ، بازنده بودند . هر چند که چندی پیش در مجله علمی Antiquity  ، نتایج یک ژزوهش منتشر شده است که نشان می دهد نئاندرتال ها در شمال اسپانیا و در بازه زمانی حدود 50 هزار سال پیش از گیاهانی مانند بابونه و بومادران برای پخت غذاهای خود استفاده می کردند که این موضوع تنها به دلیل طعم خوب این گیاهان بوده ولی این مواد سبب از بین بردن باکتری ها و ضد عفونی کردن مواد غذائی آن ها می شده اند .

به هر حال بر اساس مطالعات انجام شده ، مشخص است که نئاندرتال های نیز در ادامه حیات خود ، اقدام به پختن غذا کرده و از آتش استفاده می کردند . بررسی های انجام شده و آنالیز شیمیائی دندان های نئاندرتال ها در دانشگاه بارسلونا University of Barcelona نشان می دهد که این انسان ها در الگوی غذائی خود از مواد غذائی پخته شده ، استفاده می کردند . این مطالعات توسط پژوهشگری به نام کارن هاردی Karen Hardy انجام شده است .

پژوهشگر دیگری به نام سابرینا کریف  Sabrina Krief از موزه تاریخ طبیعی پاریس و تیمی از دانشجویان وی نیز در مطالعات خود اثبات کردند که نئاندرتال ها به خواص داروئی برخی گیاهان پی برده و از آن ها استفاده می کردند . احتمالا این موضوع حاصل تجربه و مشاهده نئاندرتال ها از الگوی رفتاری شامپانزه ها است که برخی گیاهان تلخ را جویده و یا در هنگام خوردن غذاهای گوشتی ، برخی از انواع خاک ها را می خوردند .