عضو تازه قدیمی ترین پروژه ماهواره ای جهان در راه فضا

به گزارش  مهر، پروژه Landsat بیش از ۴۰ سال است که دانش بشر درباره جنگلها، اقیانوسها، دریاچه ها، بیابانها و نظایر آنها را متحول کرده و همواره به روز نگاه داشته است.در این پروژه بزرگ فضایی تاکنون ۸ ماهواره در قالب مأموریتهای LandSat۱ تا LandSat۸ راهی مدار زمین شده و حالا قرار است تازه ترین عضو این خانواده یعنی LandSat ۹ در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود.

در این میان ماهواره LandSat۶ به دلیل نقص فنی به مدار نرسید و در مقابل ماهواره قبلی آن یعنی LandSat۵ نزدیک به ۳۰ سال به سرویس دهی مشغول بود!

این ماهواره ها همواره در حال تصویربرداری از سطح زمین بوده اند و در این مدت توانسته اند اطلاعات ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار دهند.از سال ۱۹۷۲ که نخستین سری از این ماهواره ها به فضا پرتاب شد دانشمندان ناسا اهداف متنوعی را دنبال کرده اند که وضعیت جنگلهای بارانی آمازون، خشکسالی ها، آتش سوزی ها در مناطق مختلف حیات وحش، رشد کلانشهرها و ذوب شدن یخچالهای طبیعی زمین از جمله آنها بوده است.ناسا در سال ۲۰۱۳ ماهواره LandSat۸ را راهی فضا کرد و حالا اعلام کرده که نسخه به روزتر آن در سال ۲۰۲۳ به مدار زمین خواهد رسید. از پروژه LandSat به عنوان قدیمی ترین پروژه ماهواره ای زمین یاد می شود که همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا