ارائه آخرین پژوهش ها و حل چالش ها در همایش نانوفناوری در کشاورزی

به گزارش سیناپرس، مریم هاشمی دبیر چهارمین همایش نانوفناوری در کشاورزی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با گذشت بیش از یک دهه از عمر کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی، این کمیته با توجه به ماموریت هایی که بر عهده دارد، با رویکردی جدید برای چهارمین دوره این همایش برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: محورهای همایش بعد از تعیین در کمیته فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی در شورای سیاستگذاری همایش تصویب شد.
عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ادامه داد: بعد از انتشار فراخوان مقالات پژوهشگران و اساتید برجسته حوزه توسعه کاربرد فناوری نانو در کشاورزی را شناسایی و برای سخنرانی در همایش از آنها دعوت کردیم. در مجموع 60 مقاله از طریق فراخوان و 18 مقاله به صورت مدعو و سفارشی دریافت کرده ایم که تعدادی به صورت شفاهی و تعدادی نیز به صورت پوستر ارائه می شوند.
وی اضافه کرد: این سخنرانان نتیجه آخرین پژوهش های خود را در همایش عرضه و فرصتی برای ارائه فعالیت های پژوهشی فراهم می کنند. ضمن اینکه بستر لازم برای اثربخشی بیشتر فناوری نانو در کشاروزی به دست می آید.
به گفته هاشمی، این همایش در بخش ارائه آخرین یافته های پژوهشی قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که چطور پژوهش را به فناوری تبدیل کنیم، چه چالش هایی پیش روی توسعه آن وجود دارد و چه سیاست های دولتی از این فناوری ها حمایت می کند و این بخش سخنرانی های تخصصی همایش را تشکیل می دهد.
دبیر چهارمین همایش فناوری نانو در کشاورزی با اشاره به اینکه برای توسعه هر فناوری جدید، ضوابط و استانداردهای توسعه آن مهم است، گفت: این که برای رقابت پذیری چه ضرورت هایی لازم است و علاوه بر بازاریابی اقتصادی، بازاریابی اجتماعی نیز چگونه باید انجام شود، از دیگر پرسش هایی است که در بخش سخنرانی های کلیدی، به پاسخ دهی به آنها از سوی متخصصان صاحب نام کشور می پردازیم، متخصصانی که در مسند سیاست گذاری هم هستند.
وی تاکید کرد: این افراد عموما در رشته های کسب و کار فناوری های نوین و صادراتی تخصص دارند.
هاشمی با تاکید بر این که مخاطب همایش بیشتر اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و فعالان عرصه کشاورزی هستند، افزود: همایش کاملا به مباحث استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه محصولات نانویی، ضرورت داشتن آزمایش های مرجع، تعیین سرنوشت نانو مواد در محیط زیست می پردازد.

میزگرد فعالان فناوری نانو در کشاورزی و تصمیم گیرندگان
وی یادآور شد: در پایان روز اول همایش، میزگرد تخصصی با حضور شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری نانو با حضور مدیران ارشد ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه جهاد کشاوزی برگزار می کنیم تا در این میزگرد چالش های توسعه فناوری نانو در حوزه کشاورزی مطرح شود. نتیجه این میزگرد برای پیگیری و حل مشکلات شرکت های دانش بنیان در اختیار کمیته فناوری نانو وزارتخانه قرار می گیرد .
هاشمی تاکید کرد: در کنار برنامه علمی، نمایشگاه جانبی با حضور شرکت های موفق در حوزه فناوری نانو و در کنار آنها غرفه های ستاد توسعه فناوری نانو برپا می شود تا مدیران ارشد توسعه فناوری نانو و محققان و پژوهشگران این حوزه با هم ارتباط مستقیم داشته باشند.
این کارشناس عرصه فناوری نانو در کشاوزی گفت: همایش ضمن ارائه آخرین نتایج تحقیقات و پژوهش های داخلی که قابلیت تاثیرگذاری در بخش کشاورزی را داشته باشد، در سخنرانی های تخصصی چالش ها و در سخنرانی های کلیدی سیاست های حمایتی کشور در راستای تجاری سازی فعالیت های پژوهشی و فرصت های فرامرزی برای حضور در بازارهای جهانی را بررسی و در کنار ضرورت تدوین استانداردهای ملی و بین المللی به این مهم می پردازد که فراهم کردن شرایط ارزیابی محصولات تولید شده بر اساس فناوری نانو با رعایت حقوق مصرف کننده چطور ممکن است.
وی در خصوص بازه زمانی و سوابق برگزاری همایش فناوری نانو در کشاورزی نیز گفت: کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی سال 83 تاسیس شد و این همایش طی بیش از یک دهه زمان تاسیس کمیته به طور متوسط هر دو سال و نیم یکبار برگزار می شود.
هاشمی ادامه داد: با توجه به وسعت محورهای این حوزه و پیشرفت کشور در حوزه فناوری نانو امیدواریم در آینده بتوانیم همایش های تخصصی تر را در بخش های مختلف کشاورزی به صورت سالانه برگزار کنیم.
چهارمین دوره همایش نانوفناوری در کشاورزی با شعار چشم‌اندازها و افق‌های نوین 13 و 14 تیر ماه توسط کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا