بحران های اقتصادی در سایه تغییرات آب و هوایی

تاکنون بحث های متعددی درباره موضوع تغییرات آب و هوائی و تاثیرات آن بر حوزه های مختلف زندگی بشر منتشر شده است که عموما در حوزه محیط زیست و بهداشت بوده و کمتر به بحث تاثیرات تغییرات آب و هوائی در حوزه اقتصاد پرداخته شده است. بررسی های کارشناسان حاکی از تاثیر بسیار شدید موضوع تغییرات اقلیمی بر اقتصاد جهانی بوده و با توجه به روند فعلی تغییرات آب و هوائی انتظار می رود که یک بحران اقتصادی و مالی برای سال 2023 میلادی مشابه بحران اقتصادی 2007 ایجاد شود.

پیش بینی می شود طی بحران اقتصادی پیش رو و ناشی از تغییرات اقلیمی،  سرمایه گذاران در شرکت های سوخت فسیلی عرضه انبارهای ذخیره این گروه از سوخت ها را آغاز کرده و  در طی چند روز ارزش میلیاردها سهام از بین رفته و صدها میلیون نفر در سراسر جهان حقوق بازنشستگی خود را از دست بدهند.

در همین راستا و به تازگی برنی ساندرز سناتور ایالت ورمونت در سنای ایالات متحده آمریکا بیانیه اقدامات اضطراری برای کاهش میزان انتشار کربن را امضا کرد.

پیش بینی می شود طی بحران اقتصادی پیش رو و ناشی از تغییرات اقلیمی،  سرمایه گذاران در شرکت های سوخت فسیلی عرضه انبارهای ذخیره این گروه از سوخت ها را آغاز کرده و  در طی چند روز ارزش میلیاردها سهام از بین رفته و صدها میلیون نفر در سراسر جهان حقوق بازنشستگی خود را از دست بدهند.

در حقیقت وقوع  این سناریو  غیر ممکن نیست چرا که بر اساس محاسبات کارشناسان  برنامه ریز مالی خطر تغییرات اقلیمی جدی بوده و  آن ها از پیش بینی اثر آسیب های تغییرات آب و هوایی بر بحران های اقتصادی اظهار نگرانی کرده و فعالیت های خود را برای جلوگیری از وقوع این اتفاق آغاز کرده اند. علاوه بر موارد فوق الذکر، این افراد قصد دارند تا سازمان های بزرگ را مجبور به ارزیابی و افشای اقدامات مخاطره آمیز خود در رابطه با آب و هوا و محیط زیست کنند.

مایکل ویلکینز از آژانس جهانی رتبه بندی سهامS & P ، یکی از اعضای نیروی کار در مورد افشای اطلاعات اقتصادی مربط با تغییرات آب و هوایی که به ارائه دستورالعمل های خود در این رابطه پرداخته است در این اربطه می گوید: « مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود اجتناب از شرایط منجر به بروز بحران اقتصادی است.»

در این میان دستورالعمل های داوطلبانه ای وجود دارد که تنها در صورتی اثربخش هستند که این فعالیت ها به طور گسترده انجام شود و شرکت هایی با بزرگترین خطرات این فعالیت ها مواجه می شوند که بیشترین تمایل برای افشای فعالیت های مخاطره آمیز آنها در رابطه با تغییرات آب و هوایی دیده می شود. مهمترین سوالات مطرح شده در رابطه با موضوع فوق  این است که آیا واقعا وقتی ما به طور جدی در پی محدود کردن روند افزایش گرم شدن کره زمین هستیم، می توانیم از یک سقوط مالی و بحران اقتصادی نیز جلوگیری کنیم؟ آیا قادر به هستیم تا به طور حتمی کره زمین را که دچار نوسانات و ناهمواری های اقتصادی است حفظ کنیم؟

به گفته کارشناسان، پدیده گرمایش زمین و تاثیرات آن، سبب ایجاد دو عامل تهدید کننده سیستم اقتصادی و مالی می شود. بر این اسا می توان بهای آسیب های جدی وارد شدهه بر بدنه اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی را که هر لحظه در حال افزایش است، مشاهده کرد. برای نمونه می توان به بازار بیمه لالیدز لندن (Lloyd's of London) اشاره کرد که به تخمین اثر افزایش سطح آب دریا ناشی از تغییرات آب و هوایی بر افزایش یک سوم ضایعات توفان سندی (Superstorm Sandy) که در حدود 5 میلیارد دلار پرداخته است.

ویلکینز در این رابطه می گوید: « افزایش شدت و پیامد تلفات و ضایعات ناشی از تغییرات آب و هوایی علاوه بر آسیب زدن به بخش های ساحلی بر اثر افزایش آب، باعث ایجاد میلیاردها میلیارد خسارت اقتصادی و مالی می شود.»

باید توجه داشت که اثرات این بحران اقتصادی بر نک تک مردم جهان ناثیر داشته و در پی بروز مشکلات ناشی از آن بانک، موسسات سرمایه داری و مراکز مالی سراسر جهان دچار بحران شده و به تبع آن مشریان و سرمایه گذاران نیز به دردسر خواهند افتاد. در حال حاضر بسیاری از این شرکت ها و موسسات در صنایع نفت و گاز یا در شرکن های خودروسازی  سرمایه گذاری کرده اند که خودروهای الکتریکی تولید نکرده و برنامه ای هم برای این موضوع ندارند. به این ترتیب در هر دو صورت یعنی انجام راهکارهای پیشگیری از تغییرات اقلیمی و همچنین وقوع آن سبب ایجاد خسارت برای این شرکت ها و موسسات خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از موسسات مالی، بانک ها و شرکت های سراسر جهان با چالشی بزرگ در این زمینه رو به رو هستند که در صورت اتخاذ کوچکترین تصمیم اشتباه می تواند منجر به وخیم تر شدن بحران های پیش رو شود.

 

منبع: newscientist

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا