مناظرات دانشجویی جایی برای ابراز اندیشه و دفاع از عقاید است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر "رضا کامیاب مقدس" صبح امروز 11 تیرماه در ششمین مناظرات دانشجویی سراسر کشور به میزبانی جهاددانشگاهی استان کرمان گفت: یکی از برنامه های مورد تاکید فرهنگی، مناظره دانشجویی است.

وی مناظرات دانشجویی را یکی از برنامه های فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و عنوان کرد: مناظره های دانشجویی مورد حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان است.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان مناظرات دانشجویی را یکی از موارد، مورد تاکید مقام معظم رهبری ذکر کرد و افزود: هدف از کرسی های آزاد اندیشی، گرفتن نظرات دانشجویان و ایجاد فضایی که دانشجویان بتوانند نظرات خود را بیان کنند، است که این فضاها و برنامه‌ها تمرینی بر ابراز نظر و تضارب آرا باشد.

وی با بیان این مطلب که در چنین فضاهایی نظرات و عقاید مطرح می شود بدون آنکه مجادله ای صورت گیرد، ادامه داد: برگزاری چنین برنامه هایی زمینه ای را فراهم خواهد کرد تا بتوان در یک فضای نقادانه ظرفیت و تحمل شنیدن نظرات مخالف را داشته باشیم و همچنین نظرات خود را به درستی بیان کنیم.

کامیاب مقدس ریشه این مسابقات را مسابقات فن و بیان در سال های ابتدایی انقلاب دانست و یادآوری کرد: در سال 1367 مسابقات فن و بیان در کشور برگزار می شد.

وی با اشاره به اینکه اکثریت شرکت کنندگان در این مناظرات قشر جوان هستند، خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان باید قدر دورانی که در دانشگاه هستند را بدانند، زیرا دانشگاه مکانی برای کسب تخصص، علم و دانش و همچنین کسب مهارت ها است؛ شایان ذکر است که مهارت ها هستند که در آینده دانشجویان نقش آفرینی می کند، بنابراین از فضای دانشگاه نهایت استفاده را باید برد.

کامیاب مقدس تصریح کرد: نظام ایران قبل از انقلاب یک نظام دیکتاری بود اما انقلاب اسلامی یک حرکت عظیمی در راستای زمینه ساز مشارکت مردمی، مردم سالاری دینی و دموکراسی است، همچنین این تجربه انقلاب نشان داد که اعتماد به جوانان، دانشجویان و اقشار تحصیل کرده، می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

وی ادامه داد:جهاددانشگاهی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است که در سال 1359 و با فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی تاسیس شد و در طول حیات این نهاد، بزرگترین کارهای علمی و تحقیقاتی کشور در این نهاد انقلابی انجام شده است، به طور مثال؛ تاسیس پژوهشگاه رویان که امروز بزرگترین مرکز علمی جهان است یکی از اقدامات شایسته این نهاد است به طوری که به لطف وجود چنین پژوهشگاهی هم اکنون ایران جزء یکی از 10 کشور جهان در دستیابی به دانش سلول های بنیادی است

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با تاکید برآنکه اعتماد به دانشجویان و جوانان ثمرات بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: امروز هر کجا که صدای جمهوری اسلامی ایران در منطقه (سوریه، عراق، افغانستان و …) شنیده می شود، فرستنده های رادیویی آن در جهاددانشگاهی تولید می شود و هزاران تولید دیگر که ساخته دست جوانانی است که در اوایل انقلاب کشور به آنها اعتماد کرد.

کامیاب مقدس با اشاره به خدمات جهاددانشگاهی استان کرمان خاطرنشان کرد: بزرگترین کارهای علمی و تحقیقاتی استان کرمان را محققین جهاددانشگاهی استان انجام می‌دهند و اکنون در زمینه مسایل صنعتی، فیلترهایی نصب شده در معدن مس سرچشمه و میدوک و …، حاصل کار مستقیم محقیقن جهاددانشگاهی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا