مقابله ایران با بیماری‌های غیر‌واگیر موفق بوده است

سازمان بهداشت جهانی از عملکرد ایران در زمینۀ مبارزه با بیماری‌های غیر‌واگیر تقدیر کرد و گفت: «ایران در مسیر شکست دادن بیماری‌های غیر‌واگیر با سرعت در حال حرکت است. از دهۀ شصت میلادی تاکنون جمعیت روستایی ایران سه برابر شده اما این رشد جمعیت در‌عین‌حال، موجب شده که مردم با مسائلی از قبیل استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و بی تحرکی فیزیکی روبرو شوند و این موارد، مهمترین عوامل ایجاد بیماری‌های غیر‌واگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان و دیابت هستند.»

در حال حاضر با حمایت سازمان بهداشت جهانی و به‌همراه حمایت‌های دولتی، در زمینۀ کاهش تأثیرات نابودگر بیماری‌های غیر‌واگیر پیشرفت‌های چشمگیری در ایران رخ داده است.

«ایراپن» یا «بستۀ مراقبت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در رابطه با بیماری‌های غیر‌واگیر»، طرحی است که در سال 2014 در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران برای ارائۀ پوشش جهانی سلامت آغاز به کار کرد. از جمله اهداف این طرح، دسترسی به خدمات بهداشت روانی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر‌واگیر است.

ایزاپن در چهار بخش اصلی ایران با موفقیت اجرا شده است. در بخش سلامت، به مردم توضیح داده می‌شود که چگونه شرایط خود را مدیریت کنند دربارۀ سبک زندگی سالم آموزش می‌بینند. همچنین راه دسترسی به داروهای مقرون به صرفه را یاد می‌گیرند و به‌منظور کنترل قند خون، در زمینۀ رژیم غذایی سالم اطلاعات کسب می‌کنند.

 

ایران در‌ راستای ششمین طرح توسعۀ ملی خود در پنج سال آینده، 480 میلیون دلار افزایش بودجۀ سالانه برای مقابله با بیماری‌های غیر‌واگیر در نظر گرفته است و به این شکل، حرکت در مسیر مبارزه با بیماری‌های غیر‌واگیر را برای آینده‌اش حیاتی و مهم عنوان می‌کند. هدف ایران رسیدن به جامعه‌ای سالم‌تر است که درآن بیماری‌های غیر‌واگیر دیگر تهدیدی برای آرامش و رفاه مردم نباشد.

به گفتۀ دکتر «اولگ چستنوف»، دستیار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، ایران با حمایت‌های فراگیر دولتی و از طریق کسب پیشرفت‌های چشمگیر در راستای حفاظت از سلامت ایرانیان، امکان مقابله با همه‌گیری بیماری‌های غیر‌واگیر را به کشورهای جهان نشان داده و ثابت کرده است. 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا