جهاددانشگاهی نقطه امید وزارت نفت برای اتکا به تولید داخلی است

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، مهندس حبیب الله بیطرف در حاشیه بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی که امروز یکشنبه (۱۱ تیرماه) انجام شد، گفت: در خلال این بازدید گزارش بسیار خوبی از فعالیت گسترده جهاد دانشگاهی در سطح کشور ارائه شد.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت افزود: جهاددانشگاهی از نهادهایی است که علم و پژوهش با تعهد و انگیزه برای خودکفایی را با بهره گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی تلفیق کرده است.

وی ادامه داد: جهت گیری وزارتخانه‌های صنعتی به خصوص وزارت نفت در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت های داخلی بوده است تا کالاها و تجهیزاتی که از خارج تامین می شود در داخل تولید شود.

این مسوول با بیان اینکه معمولا صنایع داخلی برای دست‌یابی به یک فناوری به یک شریک خارجی نیاز دارند، تصریح کرد: اما جهاددانشگاهی از این قاعده مستثنی است و می تواند با پژوهش به دانش فنی دست یافته و نسبت به تولید نمونه پژوهشی، نیمه صنعتی و حتی صنعتی اقدام و آن را به یک کالای مصرفی در صنایع تبدیل کند.

معاون پژوهشی وزیر نفت به استقرار مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در استان البرز اشاره و اعلام کرد: این مجموعه ظرفیت بسیار با ارزشی است که می تواند پشتوانه استقرار صنایع جدید در البرز باشد.

وی در ادامه مجددا به ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف دانش پایه اشاره و تصریح کرد: این نهاد می تواند پس از تبدیل دانش به تولید، آن را در اختیار شرکتهای فناور قرار دهد.

بی طرف در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تولید داخل کردن تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت گفت: برای این هدف تا کنون گام های زیادی برداشته شده است و در آینده نیز باید این مسیر ادامه یابد.

وی افزود: در همین راستا وزارت نفت کالاهای مصرفی پرتکرار را شناسایی و در قالب ۹۰ گروه کالایی تقسیم بندی کرده است.

بی طرف اضافه کرد: ۱۰ گروه کالایی که در اولویت اول قرار دارد و باید روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود نیز شناسایی و فرآیند مناقصه برای واگذاری به بخش داخلی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه فرایند تولید داخل کردن داخل این تجهیزات یک فضای جدی پیش روی صنعت گران داخلی و جهاد دانشگاهی قرار می دهد خاطرنشان کرد: این کار برای هشت گروه ۱۰گانه بعدی نیز باید انجام شود.

بی طرف با تاکید بر رقابت کیفی، قیمتی و زمانی برای فعالیت در این عرصه اعلام کرد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی با توجهی که به این سه اصل دارد نقطه امید وزارت نفت برای سپردن این امور به این نهاد محسوب می شود.

وی در پایان اعلام کرد: جهاد دانشگاهی این سه اصل را پذیرفته است و می تواند برای ساخت کالاهای وزارت نفت مشارکت بیشتری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا