تأثیر ارتقای سواد سلامت جامعه در پیشگیری از بیماری ها

به گزارش دبیرخانه کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار، دکتر داوود شجاعی زاده اظهار کرد: مصرف خودسرانه دارو، توجه به مراقبت های پس از جراحی، سبک تغذیه در دوران مختلف زندگی، آشنایی با بیماری های مختلف و راه های پیشگیری از آن از جمله موضوعاتی است که غفلت از آن می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند تحمیل بار سنگین هزینه ها بر دوش بیمار و نظام سلامت جامعه شود.

وی با بیان اینکه سطح ناکافی سواد سلامت در جامعه وضعیت سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: در این میان گروه های سالمندان، افراد کم درآمد، افراد بی سواد، افراد با سلامت روان پایین و افراد دارای بیماری های مزمن در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
شجاعی زاده ادامه داد: افرادی که دارای سطح سواد سلامت پایین هستند، کمتر از اطلاعات بهداشتی بهره می برند و تلاش آنان برای به دست آوردن اطلاعات بهداشتی کمتر است.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای سواد سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و ارائه آموزش های لازم در این زمینه از سنین پایین و استفاده از ظرفیت میلیونی دانش آموزان کشور، نقش مهمی در نهادینه سازی ارتقای سواد سلامت از دوران کودکی دارد.
دبیر علمی پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار در خصوص برگزاری این کنگره گفت: ترویج زندگی سالم، ارتقای سطح سواد سلامت، بهبود سلامت روان و برنامه های طرح تحول نظام سلامت از محورهای این کنگره است.
شجاعی زاده افزود: سطوح مختلف پیشگیری و مدیریت بیماری ها، اخلاق حرفه ای و توانمندسازی خدمت دهندگان همچنین نقش انجمن های علمی تخصصی و سازمان های غیردولتی و مردم نهاد از دیگر محورهای این کنگره است.
دبیر پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار گفت: استفاده از فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و همچنین وضعیت موجود آموزش بیمار در کشور و استانداردها و راهکارهای بهبود آن نیز از دیگر مباحث مورد بررسی در این کنگره است.
شجاعی زاده با بیان این که تاکنون 400 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است، افزود: در این جشنواره تقدیر از تجربه های برتر دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز سرپایی، مراکز تحقیقاتی و انجمن های فعال در خودمراقبتی و آموزش بیمار مورد توجه قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: مسئولانی همچون وزیر و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیرکل آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش در این کنگره حضور خواهند داشت.
شجاعی زاده خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور، شهرداری تهران، مرکز آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت و برخی انجمن ها در اجرای پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار مشارکت دارند.
پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار در روزهای 4 تا 6 مرداد ماه با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا