حرکت جامعه به سمت پیری و ضرورت پیشگیری از بیماری ها

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر کیوان الچیان، متخصص بیماری های داخلی، قلب و گوارش با تاکید بر این که حوزه بهداشت و درمان کشور در شرایط فعلی نیازمند یاری سایر دستگاه ها است، افزود: جمعیت کشورمان نیز در حال حرکت به سمت پیر شدن است و در حال حاضر دوران میانسالی خود را طی می کند.
وی اظهارکرد: در حال حاضر به دنبال اجرای طرح نظام سلامت و ارجاع بیماران به بیمارستان های عمومی و دولتی، خدمات رسانی افزایش یافته و بسیاری از تخت های بیمارستانی پر شده است، ضمن این که ساخت بیمارستان و درمانگاه های جدید نیز بسیار هزینه بر است.
این متخصص بیماری های داخلی، قلب و گوارش در ادامه تاکید کرد: اگر سیاست ها و اقدامات پیشگیرانه در بخش بهداشت افزایش پیدا نکند، به طورحتم، بخش بهداشت و درمان کشور با توان درمانی موجود، در رسیدگی به وضعیت بیماران کهنسال در دهه های آتی با بحران جدی مواجه خواهد شد.
وی تنها راهکار موجود به منظور جلوگیری از ابتلای افراد جامعه به انواع بیماری ها در دهه های آتی را توجه ویژه به مقوله پیشگیری دانست و با اشاره به سطوح مختلف پیشگیری بیان کرد: به طور معمول قبل از بروز بیماری چند سطح پیشگیری شامل اولیه، ثانویه و ثالثیه وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
این متخصص داخلی افزود: در پیشگیری اولیه قبل از این که فرزند به دنیا آید و تولید مثل صورت گیرد، به افراد توصیه می شود که مشاوره و بررسی های ژنتیکی را دنبال کنند تا مشخص شود که اگر بیماری دارند، فرزندان ناقص دیگری به دنیا نیاورند.
وی ادامه داد: برخی خانواده ها چند فرزند معلول دارند به این ترتیب که اولی را به دنیا آورده اند و با این ذهنیت که شاید فرزند بعدی سالم باشد، مجددا اقدام به فرزندآوری کرده اند، در حالی که می توان با مدیریت این مسئله، از چنین مواردی که باری نیز بر دوش جامعه می گذارد، جلوگیری کرد.
وی در خصوص پیشگیری ثانویه توضیح داد: در این نوع پیشگیری نیز ممکن است فرد در معرض برخی بیماری های پنهان از جمله کبد چرب، بیماری های عفونی یا فشارخون باشد که با مراجعه به پزشک قابل تشخیص، پیگیری و درمان است.
الچیان با بیان این که هپاتیت C شایع ترین هپاتیت است و پیش نیاز سرطان محسوب می شود، اظهارکرد: این در حالی است که با یک واکسیناسیون صحیح می توان از این بیماری جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: با پیشگیری ثانویه بار هزینه ای درمان روی دولت و جامعه به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. ضمن این که در این نوع پیشگیری بسیاری از بیماری ها و عفونت ها قابل درمان است.
وی با ذکر مثالی در این زمینه با بیان این که متاسفانه در جامعه ما به مسائل دهان و دندان به عنوان یک عضو نگاه نمی شود، افزود: هنگامی که دندانی در حال پوسیدن است، غفلت از اقدامات ساده اولیه در نهایت خراب شدن دندان را به دنبال خواهد داشت و این درحالی است که در خانوارها ممکن است هزینه بسیاری صرف خرید اقلام غیرضرور شود.
این متخصص بیماری های داخلی، قلب و گوارش با اشاره به این که شایع ترین محل حضور باکتری در دهان افراد است، گفت:افراد با بلعیدن این باکتری ها آن را به معده منتقل کرده و در صورتی که سیستم ایمنی آنها ضعیف باشد، به راحتی دچار عفونت های اولیه سرطان خواهند شد.
وی در خصوص سطح و یا نوع سوم پیشگیری نیز گفت: در این نوع پیشگیری فرد دچار بیماری می شود، اما بایستی از ابتلای او و یا سایر افراد به عوارض آن بیماری پیشگیری کرد.
این پزشک متخصص ضمن تاکید بر اهمیت ارائه اطلاعات و راهنمای صحیح بهداشتی به شهروندان گفت: به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای بیمارانی که داروهای تزریقی مصرف می کنند، اتاق های سلامت با سرنگ های یکبار مصرف همراه با آموزش های لازم تدارک دیده شده است، این اقدام در راستای جلوگیری از حاد شدن وضعیت بیمار و همچنین مراقبت از سایر افراد جامعه انجام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا