Zenfone؛ درونی آشفته با ظاهری لوکس

مدلی که به دست ما رسیده است مدل ZE520KL است و ASUS جهت ساخت یک گوشی برای رقابت با پرچمداران دیگر شرکت ها دست به تغییرات اساسی در طراحی ظاهری آن زده است. طراحی ظاهری این گوشی ما را در نگاه اول به یاد الترابوک منحصربفرد Zenbook 3 می اندازد.  این گوشی با وزن 145 گرمی خود در ابعاد 146.9 x 74 x 7.7 mm (5.78 x 2.91 x 0.30 in) تولید شده است و با رنگ Royal Blue (آبی سلطنتی یا black sapphier) خود حس خوبی از یک گوشی لوکس را القا می کند. این گوشی با بهره بردن از تکنولوژی گوریلا گلاس 2.5D بر روی صفحه نمایش اصلی و قاب پشتی بهره می برد که به وضوح قابل مشاهده و کاربران می توانند به سادگی انحنای موجود بر روی لب ها دور تا دور این گوشی را حس کنند. لبه های خمیده و تراش خوردۀ این گوشی ابتکار جدیدی است که ایسوس در ساخت این گوشی نسبت به مدل های پیشین در نظر گرفته است. اگر شما نسخه های پیشین این مدل را در دست گرفته باشید به شما قول می دهید با در دست گرفتن این مدل حس کاملا متفاوتی را تجربه خواهید نمود. زیرا طراحی محدب قاب پشتی جای خود را به یک طراحی کاملا تخت داده است و به لطف استفاده از تکنولوژی گوریلا گلاس 2.5D بجای القای حس در دست گرفتن یک گوشی فلزی، حس یک گوشی تمام شیشه ای را به کاربر القا می کند. ایسوس برای استحکام بیشتر از آلومینیوم جهت شاسی اصلی این گوشی بهره برده است. از دیگر تغییرات مهمی که این گوشی به خود دید است انتقال دکمۀ پاور و دکمه های افزایش و کاهش صدا از قاب پشتی به کنارۀ راستی این گوشی است. این گوشی از 4 رنگ متفاوت از سوی ایسوس تولید و روانۀ بازار شده است.

صفحه نمایش

این مدل در بخش صفحه نمایش از یک صفحه نمایش Super IPS  خازنی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و با اندازۀ 5.2 اینچی بهره می برد. این صفحه نمایش از رزولوشون 1920*1080 پشتیبانی می کند و دارای تراکم پیکسلی  424 ppi می باشد. این صفحه نمایش با توانایی ارائه روشنایی  600 nit(در حالت دستی و بیشترین مقدار ممکن) براحتی کارکردن در زیر نور آفتاب را برای کاربر خود میسر می سازد  و در مقایسه با نسل های بیشین رنگ های شفافتری را به نمایش می گذارد. همانطور که اشاره شد به لطف تراکم پیکسلی مناسب کار کردن با این صفحه نمایش بسیار راحت و روان است و پاسخگویی این صفحه نمایش نسبت به قبل بهبود قابل توجهی یافت است. ایسوس با ارائه اپلیکیشنی در رابط کاربری خود امکان ایجاد تغییرات در نمایش رنگ ها و نور را به کاربر خود می دهد.  باید اعتراف کنیم که در این بخش این گوشی سنگ تمام گذاشته است و از لحاظ کیفی از خیلی از میان رده های کنونی بازار برتر است و حتی می توان گفت از پرچم داران گذشتۀ بعضی شرکت ها نیز برتر عمل می کند به عنوان مثال می توان به برتری بی چون و چرای این گوشی در مقایسه با LG G5 اشاره کرد.

دوربین

با نگاهی به قاب پشتی می بینیم که یک دوربین 16 مگاپیکسلی بهمراه دو فلش لایت جا خشک کرده اند و در بخش بالایی صحفه نمایش یک دوربین 8 مگاپیکسلی وظیفۀ ثبت تصاویر سلفی شما را بر عهده خواهد داشت. به لطف بکارگیری تکنولوژی TriTech auto-focus زمان فوکوس دوربین این گوشی به 0.03 ثانیه رسیده است. کیفیت عکس برداری zenfone 3 قابل قبول است ولی نکتۀ جالب توجه این دوربین قابلیت های نرم افزاری ارائه شده بر روی آن است. Zenfone 3 به لحاظ  فراهم آوردن افکتها و مودها عکسبرداری بسیار کامل است و کاربران می توان با استفاده از حالات و امکانات مختلفی همچون حالت عکسبرداری HDR ، super resolution ، Gif Animation و…. به عکاسی بپردازند. ایسوس با بکار گیری سنسور تصیح رنگ در این مدل، کیفیت و عمق تصاویر را برای شما تضمین خواهد کرد. جهت فیلمبرداری نیز این دوربین توانایی ضبط ویدئو با رزولوشن 2K (30 فریم در ثانیه)را دارد. در بحث عکاسی و فیلمبرداری این مدل قابل قیاس با پرچمدارانی همچون گلاکسی S8 سامسونگ و… نیست ولی به لطف رابط کاربری جذاب و تکنولوژی های منحربفرد ایسوس کارایی این گوشی در  عکاسی و فیلمبرداری از تمامی گوشی های میان ردۀ بازار یک سر و گردن بالاتر بنظر می رسد، شاید این مدل توانایی برآورده کردن نیازهای کاربران بسیار حرفه ای را نداشته باشد ولی تمام نیازهای یک کاربر عادی را برطرف می نماید و با توجه به در نظر گرفتن تمامی نکات ایسوس توانسته است نمرۀ قبولی در این بخش کسب کند.

کارایی و باتری

در بررسی و نقد هر گوشی یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد کارایی و منبع تغذیه (باتری) است. وظیفۀ پردازشهای اصلی در این گوشی به عهدۀ یک پردازندۀ  ساخت شرکت کوآلکام ملقب به اسنپدراگون است. پردازنده های اسنپدراگون در رده های مختلفی از سوی کوآلکام تولید می شوند که ایسوس برای این گوشی از مدل Qualcomm MSM8953 Snapdragon 625 استفاده نموده است. این پردازنده از 8 هستۀ پردازشی با معماری Cortex-A53 بهره می برد که در فرکانس 2.0 گیگاهرتزی مشغول به فعالیت هستند. در بخش گرافیکی نیز پردازندۀ گرافیکی Adreno 506 عهده دار پردازش های گرافیکی است. اگر بخواهیم جانبداران قضاوت نکنیم باید عنوان کنیم که در این بخش ایسوس با به کارگیری یک پردازنده ضعیف در این گوشی ما را کاملا نا امید کرده است، در حالی که بسیار از گوشی های میان ردۀ بازار توان پردازشی بسیار بهتری را ارائه می دهند این گوشی در ارائه کارایی مناسب کمی لنگ می زند. وظیفۀ تامین انرژی این گوشی را یک باتری  Li-Ion 2600 mAh غیر قابل جابجایی بر عهده دارد که با توجه به پردازندۀ نچندان قدرتمند این گوشی از  عهدۀ  تامین انرژی این گوشی بخوبی بر خواهد آمد. این گوشی از رم 4 گیگابایتی بهره می برد که کاملا کافی به نظر می رسد. ایسوس برای ذخیره سازی اطلاعات و فایل های کاربران در این گوشی از 64 گیگابایت حافظه بهره برده است که کاربران می توانن برای ارتقا این ظرفیت از اسلات تعبیه شدۀ مموری با قابلیت پشتیبانی از 256 گیگابایت حافظه استفاده کنند. پیکربندی سخت افزاری مورد استفادۀ ایسوس برای این مدل تمام عیار نیست و بر خلاف ظاهر جذاب این مدل از درون دارای کشش و جذبۀ زیادی نیست و از نظر سخت افزار این مدل در حد یک مدل رده پایین محسوب می شود.

 هر چند،ایسوس با تولید Zenfone 3 و ارائۀ آن به بازار به عنوان یک میان ردۀ لوکس تا حدی موفق عمل کرده است. هرچند تا پر رنگ شدن نقش این کمپانی در صنعت تولید تلفن های هوشمند راه درازی باقیست ولی روند و سیر تکاملی، سری zenfone نشانگر آن است که ایسوس بزودی سهم قابل توجهی را در بازار تلفن های هوشمند بدست خواهد آورد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا