روش محققان کشور برای تعمیر عیوب موضعی غلتک‌های واحد قلع‌اندود

دکتر مهدی کشمیری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص این فناوری گفت: اصول این روش بر پایه ترسازی ابتدایی، تمیزکاری الکتریکی چند مرحله‌ای، حکاکی الکتریکی، فعال‌سازی و پوشش‌دهی چند مرحله‌ای سطح غلتک توسط آندهای متفاوت استوار است.

همچنین آرش فتاحی، مدیرعامل شرکت فناور مستقر در مرکز رشد فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه این روش به منظور تعمیر عیوب موضعی غلتک‌های واحد قلع‌اندود در مجتمع فولاد مبارکه با موفقیت به کار گرفته شده است، افزود: استفاده از این روش باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در صنعت می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه قطعات و ابزارهای صنعتی همواره در معرض خوردگی، سایش، فرسایش و ضرب‌دیدگی هستند، ادامه داد: به همین دلیل تعمیرات سطحی با چسبندگی، خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه نمونه اصلی در تمامی قطعات ضروری خواهد بود.

 فتاحی با بیان اینکه وجود کوچک‌ترین نقص در سطح چنین غلتک‌هایی به‌ویژه در لایه‌های مس و کروم، تاثیر مستقیم بر کیفیت ورق‌های تولیدی در فرآیند نورد را دارد، اضافه کرد: در حال حاضر، به منظور رفع چنین نواقصی، قسمت‌های عمده‌ای از پوشش مسی غلتک حذف و تجدید می‌شوند که هزینه‌های بسیار بالایی از جمله از مدار خارج شدن قطعات، حذف پوشش عمدتاً سالم، تجدید پوشش بدون نقص و حمل‌ونقل را به شرکت تحمیل می‌کند.

مدیرعامل این شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سرعت بالای پوشش‌دهی در حدود 0.5 میلیمتر در ساعت (بیش از 60 برابر سریع‌تر از روش متداول)، چسبندگی و سختی بسیار بالا و هم‌چنین امکان انجام فرآیند در محل، به عنوان مهمترین مزیت‌های این طرح عنوان کرد.

 آبکاری الکتریکی موضعی، روش مدرن در مهندسی سطح است که قطعات در محلول الکترولیت شناور نمی‌شوند و در عوض محلول الکترولیت توسط استیلوس طراحی شده، با قطعه تماس داده می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا