سیاره خود را فراموش نکنیم

در این روز حامیان محیط زیست در کنار مسوولان و تصمیم گیران قرار می گیرند و در صدد جلب توجه بیشتر همگان به حفظ محیط زیست و زمین تلاش می کنند.کارشناسان همواره تاکید دارند که منابع آب و خاک محدود هستند بنابراین باید هم به درستی استفاده و هم برای آیندگان حفظ شوند.یکی از موضوعاتی که در سازمان حفاظت محیط زیست کشور دنبال شد مساله تهیه و تصویب لایحه حفاظت از خاک بود که بعد از برگزاری جلسات کارشناسی و فنی گسترده، مفاد این لایحه تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که خوشبختانه در آستانه روز زمین پاک به تصویب رسید.

**فرسایش خاک

حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت: خاک عنصری است که بر اثر فرایندها و عوامل خاکساز تشکیل می شود که دارای مواد آلی و معدنی است و پوسته زمین را تشکیل می دهد و تمام فعالیت های انسان و سایر زیستمندان (موجودات )در بر روی این لایه انجام می شود از این رو از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خاک جزو منابع تجدید ناپذیر است افزود: بخش مهمی از زنجیره غذایی انسان و زیستمندان را تشکیل می دهد بنابراین باید حفاظت از آن را جدی بگیریم و مانع از آلودگی آن شویم.پسندیده تاکید کرد: در طبیعت هر چیزی با نظم خاصی قرار گرفته است و هر کدام از منابع کارکردهای خاص خودش را دارد بنابراین اگر با فعالیت های نادرست خللی در این نظم ایجاد کنیم قطعا هم به ضرر خودمان و هم آیندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی از مناطق برای کارکرد کشاورزی ، شهری ، صنعتی و سایر فعالیت ها مناسب هستند که اگر به درستی از آنها استفاده نشود در طولانی مدت مشکلاتی برای محیط زیست به وجود خواهد آمد، همچنین توجه به توان اکولوژیک منابع زیستی برای استفاده از آنها هم بسیار حایز اهمیت است که بادی جدی گرفته شود.

پسندیده تهدیدات خاک را در دو بخش فرسایش و آلودگی برشمرد و گفت: بخشی از فرسایش به علت بارش و وزش باد انجام می شود که امری طبیعی است اما بخشی هم توسط فعالیت های بی ضابطه انسانی صورت می گیرد که باید برای این بخش برنامه ریزی داشته باشیم.

وی افزود: هر چه با فعالیت های خود موجب تخریب بیشتر پوشش خاک مانند گیاهان شویم سرعت فرسایش بیشتر خواهد شد، فرسایش خاک در کشور ما چندین برابر میانگین جهانی است، فرسایش در ایران بیش از 16 میلیون تن در هکتار است در حالی که میانگین جهانی 5 تا 6 میلیون تن در هکتار است.مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست به مساله آلودگی خاک اشاره کرد و گفت: زمانی که بخشی از خاک آلوده شود باید بین 50 تا 5 هزار دلار برای پاکسازی هر متر مکعب از خاک هزینه شود.

وی افزود: آلودگی ها ناشی از توسعه ناپایدار شهری ، کشاورزی و صنعتی است که باید برای تمام این بخش ها برنامه ریزی داشته باشیم ، استفاده از کود و سموم شیمیایی در بخش کشاورزی ، مواد شوینده در بخش خانگی و رها سازی آنها در طبیعت تهدیدی جدی برای خاک است.
پسندیده گفت: برای میزان آلودگی خاک در جهان استانداردی وجود ندارد و هر کشوری با توجه به نوع فعالیت و فرهنگ خود خاک خود را حفظ یا آلوده می کند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا با همکاری وزارت خانه های صنعت معدن و تجارت ، نیرو و کشاورزی در صدد تهیه برنامه جامعی برای حفاظت از خاک است تا بتوان با استفاده از آن مساله را مدیریت کرد.