مسایل دانشگاه ها با نگاه های سنتی حل نمی شود

 دکترسیدحسین حسینی روز سه شنبه در سومین نشست هم اندیشی مدیران آموزش عالی جهاد دانشگاهی با تاکید بر لزوم توسعه کیفی آموزش عالی افزود: در صورتی که وضعیت و شرایط فعلی مدیریت نشود، در آینده باید تبعات آن را بپردازیم.وی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه توسعه آموزش عالی باید متناسب با نیاز جامعه باشد و توسعه غیرهدفمند موجب اتلاف منابع مالی و انسانی می شود، ادامه داد: باید توجه کرد که تا چه اندازه به این رویکردها عمل شده است.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی آموزش عالی اظهار کرد: بازنگری برنامه های درسی و به ویژه پیشنهاد برنامه های جدید، موضوعی اساسی است که انتظار می رود نگاه خلاقانه به آن شود.دکتر محسن قرنفلی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: باید سعی کنیم کیفیت آموزش عالی را ارتقا دهیم و جهت گیری جهاد دانشگاهی برای ایجاد ارتباط آموزش عالی با حوزه اشتغال را پررنگ تر کنیم.

وی اظهار کرد: در مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی 25 هزار و 800 دانشجوی شاغل به تحصیل و 350 عضو هیات علمی وجود دارد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: بیش از چهار میلیون و 300 هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که 21 درصد از آنها یعنی 920 هزار نفر در مقطع کاردانی، 66 درصد معادل 2 میلیون و 800 هزار نفر در مقطع کارشناسی، 450 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 60 هزار دانشجو در مقطع دکترای تخصصی تحصیل می کنند.

قرنفلی ادامه داد: 45 درصد از دانشجویان در حوزه علوم انسانی، 34 درصد در حوزه فنی مهندسی و 21 درصد در چهار حوزه دیگر یعنی هنر، پزشکی، زبان و کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.وی افزود: از تعداد دانشگاه ها و موسسات موجود در کشور، 340 دانشگاه و موسسه وابسته به وزارت علوم، 44 دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، 117 دانشگاه و موسسه وابسته به آموزش و پرورش و 28 موسسه وابسته به سایر دستگاه ها هستند.
قرنفلی ادامه داد: همچنین 358 موسسه غیردولتی، 408 واحد دانشگاه آزاد، 569 واحد پیام نور و هزار مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارد. وی در مورد وضعیت جهانی آموزش عالی ایران گفت: 10 نفر از اساتید دانشگاه های کشور از پر استنادترین پژوهشگران دنیا هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا