شبیه‌سازی رانش زمین در آزمایشگاه

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، بیشتر حفره‌هایی که در پی رانش زمین به وجود می‌آیند در مناطقی هستند که رسوبات کربناتی در آنها زیاد هستند.

رانش زمین یا زمین‌لغزه به حرکت لایه‌های رسوبی غیرمتراکم و متراکمی بر روی سطح شیب‌دار که ناپایدار شده‌اند حال به دلایل متفاوت مانند زمین لرزه یا راه‌سازی به سمت پایین را گویند.

عامل حرکت توده رسوبی، نیروی جاذبه، زلزله، جاده‌سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و بسیاری عوامل دیگر است. حرکت نزولی در رانش زمین ممکن است بسیار کند رخ دهد(تنها چند میلی‌متر در سال) یا با سرعت بسیار بروز کند و تأثیرات مصیبت‌باری به جای بگذارد.

رانش زمین حتی می‌تواند در بستر دریا و زیر آب رخ دهد و امواج جزر و مدی به وجود آورد که باعث تخریب در مناطق ساحلی شود. این رانش‌ها را رانش زمین زیردریایی می‌گویند. رانش زمین ممکن است به علت زلزله، فعالیت آتشفشانی، تغییرات آب‌های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییر شیب زمین رخ دهد.

در طول مدت‌زمان طولانی آب‌های زیرزمینی می‌توانند سنگ‌ها را شستشو دهند و تونل‌هایی ایجاد کنند که همانند یک لوله، آب را به سمت سطوح پایین‌تر سرازیر می‌کند.

با شسته شدن سطوح زیرین، سطح زیر خاک خالی شده و رانش زمین اتفاق می‌افتد.

خطری که رانش زمین برای خودروهای در حال حرکت در جاده‌ها در پی دارد می‌تواند بسیار مهلک باشد.

"گردی هیل‌هاوس"(Grady Hillhouse) یک مهندس فعال در زمینه شهرسازی در یک کانال یوتوب فیلمی منتشر کرد که به خوبی تاثیر فرسایش خاک را در ایجاد رانش زمین نشان می‌دهد.

فرسایش خاک می‌تواند بوسیله باد، لغزش و سایش پوسته زمین و همچنین آب ایجاد شود که در بین موارد ذکر شده هیچ عاملی به قدرتمندی آب نیست.

هیل‌هاوس در توضیح این پدیده می‌گوید: تقریبا جواب اکثر این سوالات که چرا زمین رانش می‌کند، چه عاملی مسبب آن است و اینکه این ویژگی از کجا می‌آید، آب است.

وی افزود: توانایی آب برای انتقال خاک و سنگ به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد اما در کل هر چقدر قدرت این جریان‌ها بیشتر باشد، فرسایش خاک نیز بیشتر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا