پاکسازی زباله های فضایی با چنگک روباتیکی

اکنون که این مطلب را می خوانید حدود 500 هزار تکه زباله فضایی برجای مانده از اقدامات بشر در اطراف زمین به صورت سرگردان در حرکت هستند. برخی از این قطعات تا 28 هزار کیلومتر بر ساعت سرعت دارند که بدون شک تهدیدی جدی برای ماهواره ها، سیستمهای فضایی و البته سلامت فضانوردان به شمار می آید.
قرار داشتن این زباله ها در فضا یعنی جایی که خلا به شمار می آید چالش اصلی فراروی دانشمندان به شمار می آید. این شرایط دست دانشمندان در توسعه فناوریهای مورد نیاز برای از بین بردن این زباله های سرگردان را بسته است.

تاکنون ایده های مختلفی ارایه شده است. از آن جمله می توان به سیستمهای شبیه جاروبرقی، نوارهای چسبنده و مغناطیسها اشاره کرد که هر کدام نواقص و محدودیتهایی خاص خود را دارند.
اما اکنون دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا با همکاری دانشگاه استنفورد بر روی ایده ساخت چنگک روباتیکی کار می کنند.
آنها با الهام گرفتن از قدرت چسبندگی دست و پای مارمولک، این فناوری روباتیکی را توسعه می دهند.
طی 10 سال گذشته، دانشمندان زیادی در سراسر جهان ویژگی قابل توجه مارمولکها در بالارفتن از سطوح عمودی را مورد بررسی دقیق قرار داده اند. دست و پای این جانور نوعی چسبندگی عجیب به دیوارها و سایر سطوح مشابه دارد.
دانشمندان ناسا فناوری مورد نظرشان را در مقیاس کوچک در محیط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار داده و به نتایج مثبت و امیدوارکننده ای هم دست یافته اند. آنها احتمالا در گام بعدی، این فناوری را در محیط خارجی ایستگاه فضایی بین المللی مورد آزمایش قرار می دهند.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : techxplore

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا