ساخت آفت کش بر پایه حس بویائی حشرات

تیمی از پژوهشگران بین المللی در دانشگاه ملی استرالیا در مطالعات جدید خود دریافتند که از طریق مختل کردن حس بویائی حشرات می توان از آسیب دیدگی محصولات کشاورزی به میزان  میلیون ها دلار در سال کاسته و با تولید بیشتر محصولات؛ جان انسان های بسیاری را نجات داد.

این پژوهشگران دریافتند که قدرت بویائی حشرات نه تنها نقش مهمی در انتقال و گسترش بیماری های مهلکی چون مالاریا ایفا می کند، بلکه به این جانوران منابع غذائی را نشان داده و سبب می شود تا به طور سالانه آسیب های فراوانی به محصولات کشاورزی وارد شود.

در گزارشی ویژه که روز گذشته توسط دانشگاه ملی استرالیا منتشر شد، فیصل یونس پژوهشگر دوره دکترای این دانشگاه خبر از کشف آنزیمی خاص داد که به دانشمندان امکان ایجاد اختلال در حس بویایی حشرات را می دهد. این موضوع علاوه بر اینکه به آن ها امکان کشف انبارهای غله و محصولات کشاورزی را نمی دهد، در امر تولید مثل و جفتگیری و پیدا کردن جفت نیز دخیل بوده و استفاده از این روش می تواند موجب کاهش جمعیت حشرات شود.

فیصل یونس در این رابطه اعلام کرد: «این یافته به ما کمک می کند تا آفت های حشره کش بهتری طراحی کرده و راه های موثرتری برای کاهش جمعیت حشرات و گسترش آن ها پیدا کنیم که منجر به کم شدن خطر انتقال بیماری ها و حفظ محصولات کشاورزی خواهد شد.»

به گفته این پژوهشگر نورون های حسی حشرات به طور مداوم با سرعت بسیار بالا پاک می شوند، و این موضوع بدان معنی است که مغز آن ها با بوی بیش از حد پر نشده و آن را به خاطر نمی آورند. پژوهشگران برای نخستین بار با دخالت دادن آنزیم ویژه ای که بوی مولکول های مواد غذائی را در اعصاب حشرات خنثی می کند، توانستند ساختار آنزیم فوق را توصیف کنند. این مطالعات توانست بخش های ناشناخته از نقش آنزیم ها در بازسازی دوباره حس بویائی حشرات با رویکردی عصب شناسانه را معرفی کند.

به باور پژوهشگران استفاده از این روش بی خطر می تواند نقش به سزائی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی داشته و از میلیون ها دلار خسارت سالانه جلوگیری کند. از سوی دیگر تمرکز بر مباحث مرتبط با این موضوع و خنثی کردن برخی آنزیم ها می تواند در آینده نیز پژوهشگران را در شناخت بهتر حشراتی مانند مگس میوه Drosophila suzukii یاری کند که سالانه خسارات زیادی را در مزارع استرالیا به بار می آورد. این حشرات به طور رسمی از سوی دولت استرالیا به عنوان شوک بزرگ و خطری اساسی معرفی شده اند و از ان به عنوان بزرگترین خطر و تهدید زیستی در استرالیا یاد می شود که سالانه خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد می کند.

منبع: xinhuanet