اولویت های پژوهشی محیط زیستی سال 96 تدوین می شود

  به گزارش سیناپرس،یوسف رشیدی در گفت و گو با ایرنا افزود: اولویت های پژوهشی برای بخش های مختلف محیط زیست از جمله حوزه مشارکت های مردمی، آموزش، توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست، محیط زیست انسانی، ارزیابی زیست محیطی، هوا و تغییر اقلیم، آب و خاک، مقابله با پدیده گرد و غبار، محیط زیست دریایی، محیط زیست طبیعی و حقوقی و امور مجلس تهیه و تدوین می شود.

وی ادامه داد: بعد از تدوین اولویت ها برای اجرا با بخش های مرتبط پژوهشی و دانشگاهی وارد مذاکره می شویم که ممکن است اجرای آنها در قالب تفاهم نامه باشد.
رشیدی به انعقاد تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در راستای این تفاهم نامه مفاهیم محیط زیستی وارد کتاب های درسی شد، همچنین طرح محیط بان در مدارس حاشیه و داخل مناطق حفاظت شده در حال اجراست که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته و اجرای طرح مدارس طبیعت نیز تاکنون موفق بوده است.
وی با بیان اینکه تاکنون چندین اولویت پژوهشی محیط زیستی مشخص شده است، گفت: بررسی شیوه‌های ارتقای سواد محیط زیستی، بررسی شیوه‌های ارتقای اخلاق محیط زیستی و بررسی نحوه بسترسازی مناسب برای افزایش انگیزه، نرخ مشارکت اجتماعی درحوزه محیط زیست و بررسی شیوه‌های استقرار، توسعه، افزایش کارایی و اثربخشی مدارس جامع محیط زیستی برخی از اولویت های حوزه آموزش و مشارکت مردمی سازمان است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح اولویت های حوزه توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست نیز گفت: ارزش‌گذاری اقتصادی مناطق دارای اولویت، طراحی و تدوین مدل یکپارچه ارزش‌گذاری مکانی خدمات اکوسیستمی در ایران، ارزش‌گذاری اقتصادی هوای پاک در کلانشهرهای ایران و اکوسیستم های حساس، انجام مطالعات در خصوص برآورد سهم اقتصاد سبز در اقتصاد کنونی ایران و راهکارهای توسعه آن و مطالعه و بررسی تاثیر هدفمندی یارانه ها در حفاظت از محیط زیست برخی از اولویت های پژوهشی این بخش است.
وی ادامه داد: تهیه اولویت های پژوهشی حوزه محیط زیست انسانی نیز در دست تهیه است که بررسی، نمونه برداری و اندازه گیری ترکیبات آلی فرار در هوای کلانشهرها، تعیین شاخص های آلاینده فلزی صنایع بزرگ در کلانشهرها، راستی آزمایی نتایج پایش بر خط صنایع و امکان سنجی به کارگیری فناوری سنجش از دور در پایش آلودگی ها برخی از این اولویت ها به شمار می آید.
رشیدی به اولویت های حوزه ارزیابی زیست محیطی نیز اشاره کرد و گفت: بازنگری ضوابط استقرار صنایع و مراکز خدماتی با در نظر گرفتن عرصه های مناسب احداث صنعت در هر استان، تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل ارزیابی راهبردی زیست محیطی و تهیه دستورالعمل های جامع و تخصصی طرح ها و پروژه های مشمول ارزیابی زیست محیطی از جمله اولویت های پژوهشی این حوزه است.
وی از بازنگری حدود مجاز تراز صدای خودروها و تدوین حدود مجاز خودروها در مرحله معاینه فنی، تهیه فهرست انتشار گازهای گلخانه ای، بازنگری و تدوین استانداردهای خودروها و صنایع و تعیین خسارت های زیست محیطی ناشی از آلودگی صوتی به عنوان برخی اولویت های پژوهشی حوزه هوا و تغییر اقلیم نام برد.
رشیدی درخصوص اولویت های پژوهشی حوزه آب و خاک نیز توضیح داد: استقرار سامانه مدیریت زیست محیطی منابع آب و خاک کشور برای مواجهه با آلاینده های طبیعی و انسان ساخت منابع آب و خاک، بررسی و شناسایی وضعیت آلایندگی پسماندهای صنعتی و ویژه در کشور و ارائه راهکارهای مدیریت صحیح زیست محیطی برای آنها مطابق با شرایط کشور از جمله اولویت های این حوزه محسوب می شود.
وی بررسی و شناسایی وضعیت فاضلاب های کشور و تدوین اطلس آلایندگی ناشی از آنها، ارائه راهکارهای اجرایی برای کاهش تولید فاضلاب ها و بازچرخانی پساب‌های استاندارد، شناسایی منابع، سهم انتشار، اثرات زیست محیطی و مدیریت فلزات سنگین (ESM) با تاکید بر جیوه و ترکیبات آن در چارچوب کنوانسیون میناماتا، بررسی و شناسایی وضعیت بازیافت پسماندها در کشور و انجام مطالعات تدوین برنامه های پیشگیری، کنترل و کاهش آلودگی منابع آب در کشور را به عنوان دیگر اولویت های پژوهشی حوزه آب و خاک معرفی کرد.
رشیدی اظهار کرد: بررسی وضعیت تنوع زیستی کشور در سطوح زیستگاه، گونه ای و ژنتیکی، بررسی، مطالعه و ارائه راهکارهای پیشگیرانه بیماری های شایع در حیات وحش و بررسی علل و تاثیرات پدیده های نوظهور نظیر تغییرات اقلیم، گرد و غبار و خشک شدن تالاب ها بر روی تنوع زیستی و ارائه راهکارهای مدیریتی برخی اولویت های پژوهشی حوزه محیط زیست طبیعی است.
وی گفت: حفاظت از گونه های دریایی در معرض خطر، تاثیرات تغییرات اقلیم بر اکوسیستم های دریایی با اولویت نوسانات آب دریای خزر، شناسایی گونه های مرجان خلیج فارس و دریای عمان، تهیه و تدوین ضوابط زیست محیطی جانمایی و استقرار پنل های پرورش ماهی در قفس و اثرات تغییر اقلیم بر تالاب های ساحلی به عنوان برخی از اولویت های پژوهشی حوزه محیط زیست دریایی تعیین شده است.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روش های اصلاح الگوی مصرف در جهت توسعه مدیریت سبز، شاخص های محیط زیستی دستگاه‌های اجرایی در برنامه ششم توسعه، روش های اصلاح الگوی مصرف در جهت توسعه مدیریت سبز، به ‌کارگیری دانش روز برای مدیریت بانک ذخایر ژنتیکی گونه‌های گیاهی و جانوری خشکی و آبی در مناطق تحت مدیریت سازمان و هماهنگی با دیگر بانک‌های ژن ملی و منطقه ‌ای، توسعه فناوری ‌های کاهش گازهای گلخانه ‌ای، توسعه دانش‌ فنی به منظور شناسایی منشاء ریزگردها و مقابله با آن‌ و توسعه دانش‌ فنی به ‌منظور مدیریت عرصه‌های بیابانی، تثبیت شن‌های روان و خشکسالی از دیگر اولویت های پژوهشی حوزه های دیگر زیست محیطی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا