کشف یک مکانیسم جدید برای رشد مو با سلول های بنیادی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، فولیکول های موی ما به طور دائم در حال بازیافت هستند. زمانی که موی فرد می افتد، تمام فولیکول مو مجدد شروع به رشد می کنند.

به نظر می رسد که این فرایند، کاملا به سلول های بنیادی وابسته است اما نقش سلول های T‌ تنظیمی یا Tregها در این میان بسیار حیاتی است. اگر این سلول های ایمنی ناک اوت شود، رشد مو اتفاق نمی افتد.

در مطالعه ای که به تازگی چاپ شده است، محققان نشان داده اند که نقص در Tregها می تواند مسئول ریزش موی سکه ای (alopecia areata) باشد که یک اختلال اتوایمن است که منجر به از دست رفتن مو می شود و در اشکال مختلف طاسی نقش دارد.

از آن جایی که همین سلول های بنیادی مسئول کمک به بهبود پوست بعد از آسیب هستند، در نتیجه این احتمال نیز وجود دارد که Tregها نقش کلیدی را در ترمیم زخم ها داشته باشند.

برای درک بهتر نقش این Tregها در سلامت پوست، دکتر روزنبلوم و همکارانش در سانفرانسیسکو با استفاده از تکنیکی جدید این سلول ها را از پوست موش برداشتند. زمانی که آنها تکه هایی از مو را از روی پوست این موش ها تراشیدند مشاهدات جالبی داشتند.

این موهای تراشیده شده هرگز مجددا رشد نکرد. در ادامه آنها مشاهده کردند که در حالت طبیعی جمعیتی از Tregها در پیرامون سلول های بنیادی فولیکول مو تجمع پیدا می کنند و موجب سه برابر شدن حجم این قسمت می شوند.

این تجمع موجب وارد شدن سلول های بنیادی فولیکولی به چرخه رشد مو و بازسازی مو می شود. به نظر می رسد که Tregها از طریق مسیر پیام رسانی Notch موجب فعال شدن سلول های بنیادی فولیکول مو و رشد مجدد مو می شود.

در نگاه اول همیشه به نظر می رسیده است که سلول های ایمنی به این دلیل به بافت وارد می شوند که با عفونت مبارزه کنند و سلول های بنیادی نیز در بافت وجود دارند که به بازسازی بپردازند. اما این مطالعه نشان می دهد که سلول های بنیادی و سلول های ایمنی با هم کار می کنند تا بازسازی بافتی را مقدور سازند.

بدون این سلول های ایمنی، سلول های بنیادی قادر به بازسازی فولیکول های مو نیستند و فرد طاس می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا