ساخت جی‌پی‌اس ایرانی

«مجتبی سرادقی» معاون سازمان فضایی ایران گفته است که این سازمان همچنین در نظر دارد در چند نقطه دیگر کشور از جمله شمال شرق و غرب کشور افزود: ایستگاه‌های دایم فضایی همچون مرکز ماهدشت و قم بسازد.

معاون سازمان فضایی ایران همچنین گفت که این سازمان برنامه‌های متنوعی برای توسعه علوم فضایی و ترویج آن دارد و بر همین مبنا مسابقه ساخت ماهواره‌های تاس واره (cube sat) را همپمای گسترش آن در جهان برگزار خواهد کرد. این مسابقه در تمام سطوح دانش آموزی تا دانشگاهی برگزار شده و ایده‌های استفاده از این ماهواره‌ها در فضا را جمع‌آوری خواهد کرد.

سرداقی گفت این سازمان تا همین حالا ایده‌های جالبی را دریافت کرده است، که می‌توانند زمینه ساز تحول در استفاده از ماهواره‌های کوچک و ارزان شود: «خروجی این مسابقه یک سری ایده است که در مسابقه تاس واره شرکت داده می شود، البته باید روی ایده ها کار کرد و آن ها را به پروژه تبدیل کرد».

این مسابقه با همکاری دانشگاه کاشان و با هدف جمع‌آوری ایده‌ها و شناخت توانایی‌ها در این عرصه برگزار می‌شود.

معاون سازمان فضایی از  همچنین از همکاری پروژه سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برای دانش آموزان دبیرستانی خبر داد و گفت: «اپسکو در مسابقه ای از دانش آموزان خواسته تا ایده خود نسبت به زندگی در سال های بعد توسعه علوم فضایی را در قالب آثار نقاشی، عکس و ویدیو ارائه کنند که با توجه به زمان برگزاری امتحانات پایان سال، استقبال خوبی صورت گرفت و از ایران هم ۴ اثر پذیرفته شده که قرار است دانش آموزان به چین اعزام شوند»

سرادقی همچنین از برگزاری یک مسابقه رقابتی در چین بین  مجموع آثار، نمایندگان دانش آموزی کشورهای عضو خبر داد و گفت که چند طرح برتر  در این مسابقه برگزیده و معرفی می شوند و تمام هزینه های این پروژه هم به عهده اپسکو است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا