استفاده از تلفن همراه به عنوان ابزار پزشکی

تلفن های همراه در ابتدا تنها برای ایجاد ارتباط کلامی بین افراد طراحی شده و بر خلاف تلفن های ثابت ،  به صاحبان خود اجازه برقراری تماس در هر لحظه و هر موقعیتی را می دادند . رفته رفته با طراحی و ساخت تلفن های هوشمند ، بر کارآئی و قابلیت های تلفن همراه افزوده شده و در حال حاضر تلفن های همراه هوشمند قابلیت کاربری در حوزه های مختلفی را داشته و علاوه بر خدمات پایه تماس و برقراری ارتباط ، به عنوان یک ابزار هوشمند ، وظایف متنوعی را بر عهده گرفته اند . حوزه های مختلفی مانند مسیریابی ، اعلام موقعیت جغرافیائی ، اعلام پیش بینی شرایط آب و هوا و ده ها نمونه دیگر از این نرم افزارهای کاربردی ، نشان دهنده پتانسیل بالای این تکنولوژی مدرن بشری است . به تازگی اما برخی از طراحان و پژوهشگران این حوزه در اندیشه استفاده از قابلیت های تلفن های همراه در حوزه پزشکی هستند .

در همین راستا دو شرکت بزرگ و پیشگام حوزه تکنولوژی های کامپیوتری و تلفن های همراه یعنی شرکت اپل Apple و آی بی ام IBM ، اعلام کردند که  در طرحی مشترک ، قصد افزایش کاربری تلفن های همراه در حوزه های پزشکی را داشته و می خواهند از تلفن های هوشمند به عنوان یک ابزار پزشکی استفاده کنند . این فناوری جدید قادر به جمع آوری و آنالیز و تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلف پزشکی در شرایط مختلف بوده و می توان از ان جهت شناسائی و تشخیص بیماری ها استفاده کرد .

این فناوری جدید که کیت پژوهشی ResearchKit نام دارد ، قابلیت نصب روی تلفن های هوشمند اپل Apple's iPhones را داشته و ارائه رسمی آن از  روز گذشته ( سه شنبه 21 آپریل برابر با  اول اردیبهشت ) آغاز شده است . پزشکان و افراد کاربر ResearchKit می توانند با استفاده از آن اطلاعات سلامت خود را تحت کنترل داشته و نمونه های لازم را آنالیز کنند . لازم به توضیح است که روز گذشته  این تکنولوژی در نمایشگاه بازرگانی هانوفر آلمان به صورت رسمی ارائه شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا