تاثیر نوع شیرینی نوشیدنی‌های قندی بر مغز متفاوت است

بر اساس مطالع جدیدی که در نتایج آن به تازگی در مجله Endocrine Society  منتشر شده نوشیدن نوشیدنی های قندی  می تواند کورتیزول هورمون و پاسخ های های استرس زای مغز را متوقف کند اما خوردن نوشیدنی هایی که با ماده aspartame شیرین شده اند این تاثیرات را ندارند.

پروفسور کوین لاوگرو ( Kevin D. Laugero) که یکی از محققان این تحقیق و پروفسور دانشگاه کالیفورنیا محسوب می شود در این باره بیان می گوید: «این اولین مدرکی است که نشان می دهد که استفاده از مقدارهای زیاد شکر در انسان ها (به غیر از aspartame) ممکن است موجب کاهش استرس در آنها شود. نگرانی ما این است که استرس روحی و جسمی می تواند باعث مصرف بیش از حد شکر شود همین امر می تواند موجب بوجود آمدن شرایطی شود که این نوع از مصرف بر روی سلامتی فرد تاثیر منفی بگذارد که یکی از این تاثریات منفی، شرایط چاقی در افرادی است که بیشتر از حد نوشیدنی قندی مصرف می کنند.»

بر اساس گزارش موسسه مطالعات غدد ترشحی،  حدود 35 درصد از بزرگسالان و تقریبا 17 درصد کودکان در سراسر کشور ایالات متحده آمریکا بر اساسا استانداردهای وزنی، چاق هستند و نوشیدنی های قندی مانند سودا و آب میوه به طور مستقیم با وقوع این مشکل مرتبط هستند. بر اساس ادعای مراکز کنترل و پیش گیری بیماری آمریکا، نیمی از جمعیت امریکا همه روزه مصرف کننده این نوشیدنی های قندی هستند .

مطالعاتی که در باب رژیم های غذایی انجام گرفته تاثیرات مصرف نوشیدنی هایی که با شکر و همچنین aspartame شیرین شده اند را بر روی گروهی 19 نفره از زنان واقع در سنین 18 تا 40 سال مورد بررسی قرار داد.محققان این گروه را به دو گروه 8 و 11 نفره تقسیم کردند که گروه 8 نفره نوشیدنی های شیرین شده با aspartame را مصرف می کرد و زنان گروه دوم نوشیدنی های شیرین شده با شکر می نوشیدند. برای یک دوره 12 روزه این زنان در سه وعده غذایی خود یعنی صبحانه، نهار و شام یک نوع نوشیدنی که دانشمندان مشخص کرده بودند را مصرف می کردند. البته برای دقیق بودن نتایج از شرکت کنندگان خواسته شده بود که نوشیدنی های قندی دیگری مثل آب میوه ها را مصرف نکنند.

به مدت 3.5 روز قبل و بعد این مطالعه، این زنان رژیم غذایی را استفاده کردند که شکر کمی داشت و البته این افراد در طول این مدت در کلینیک و مرکز تحقیقاتی دیویس که میزبان این تحقیقات بود باقی ماندند.

بعد از این دوره 12 روزه، گروه آزمایشی بعد از انجام آزمون های ریاضی که برای اندازه گیری پاسخ استرسی مغز ترتیب داده شده بود تحت آزمایش MRI قرار گرفتند. همچین برای اندازه گیری میزان کورتیزول (هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی که برای پاسخ بدن به استرس ضروری است ساخته می شود) از بزاق دهان این افراد نمونه برداری شده و از نتایج آن در آزمایش‌ها استفاده شد.

محققان پی بردند که زنانی که نوشیدنی های شیرین شده با شکر و قندی را مصرف می کردند در مقایسه با زنانی که مصرف کننده نوشیدنی های شیرین شده با aspartame را مورد استفاده قرار داده بودند، پاسخ کورتیزولی کم تری به آزمون ریاضی داشتند. به علاوه، زنان گروه اول نسبت به گروه دوم، هیپوپاتموس (قسمتی از مغز که مخصوص خاطرات است و نسبت به استرس حساس است) فعال تری داشتند.