اجباری شدن ثبت سریع نتایج آزمایش‌ها

سازمان بهداشت جهانی قطع نامه جدیدی درباره افشا سازی همگانی نتایج آزمایشات کلینیکی صادر کرده است که قطع نامه سابق در این باره را به روز می کند و گسترش می دهد. به صورت خلاصه باید گفت که فشرده محتوای قطع نامه قبلی بدین ترتیب بود: ثبت تمامی آزمایشات در جهان در حقیقت یک وظیفه علمی،اخلاقی و معنوی است.

این ساختار در نسخه جدید از این قطع نامه تغییر یافته است و در این نسخه جدید، مورد ویژه‌ ای به این ساختار افزوده شده است که بر اساس آن انجام فرایند پیشین شامل مدت زمان خاصی است که در آن از محققان انتظار می رود تا نتایج آزمایشات کلینیکی خود را گزارش دهند.

در این میان واسی مورتی (Vasee Moorthy ) به عنوان سرپرست پروژه تالیف این قطع نامه جدید و همکاران او سعی کردند تا موارد بنیادین و اصلی  این قطع نامه جدید را به صورت خلاصه بیان کنند.

عنصر جدید این قطعنامه مبنی بر تعیین خط زمانی خاصی است که مطابق با آن محققان موظفند تا یافته های اصلی نتایج آزمایشات کلینیکی خود را گزارش بدهند. مورتی در این باره این گونه توضیح می‌دهد: «محققان باید نتایج خود را در طی 12 ماه بعد از اتمام تحقیق به بخش نتایح فهرست آزمایش های کلینیکی مقدماتی اظهار کنند همچنین در راستای اشتراک داده‌ های حیاتی برای مبارزه  با بیماری ها نیز آن‌ها را در طی 24 ماه بعد از اتمام تحقیق در یک نشریه کثیرالانتشار معتبر به چاپ برسانند.»

مورتی و تیم همکاران او در پایان نیز درباره این قطع نامه جدید این گونه نتیجه گیری نهایی را به نگارش درآوردند: «سازمان بهداشت جهانی ازکمیته های اخلاقی، نویسندگان معتبر، افراد حرفه ای، اسپانسر ها، محققان، و آژانس های سرمایه گذار در خواست می کند که در حوزه قضائی خود عمل کنند و به نهدینه سازی این وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای کمک شایانی بکنند.»

منبع 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا