نخستین راکت مجهز به باتری به فضا پرتاب می شود

اگرچه در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در عرصه فناوری های فضایی صورت گرفته است اما وقتی صحبت از رفتن به فضا به میان می آید بیشتر شبیه غارنشین هایی هستیم که سوار بر تکه چوبی تلاش می کنیم تا از امواج سهمگین عبور کنیم. این حداقل نگرشی است که محققان شرکت Rocket Lab در نیوزلند نسبت به توسعه صنعت فضانوردی در سالهای اخیر دارند.

محققان این شرکت به امید افزایش شمار پرتاب ماهواره ها به بیش از یکصد مورد در سال و استقرار مجموعه ای از ماهواره های کوچک در مدار زمین که شمارشان به بیش از هزاران دستگاه برسد، موتور راکتی ساخته اند که با نیروی باتری از زمین جدا می شود.

این موتور می تواند وسیله پرتابی Electron ساخت این شرکت را با هزینه ای درحدود یک دهم هزینه فعلی مورد استفاده برای پرتاب کننده ها راهی فضا کند.

موتور راکتهایی که هم اکنون راهی فضا می شوند در هر ثانیه از فعالیت مقدار قابل توجهی سوخت مایع مصرف می کنند و مهندسان برای بهبود عملکرد آنها از پمپهای توربو جهت تغذیه پیشرانه ها در محفظه احتراق استفاده می کنند که راندمان چندان مناسبی هم ندارد.

اکنون محققان Rocket Lab پمپ توربوی برقی ساخته اند که ترکیبی از اکسیژن مایع و سوخت راکت RP-1 را می سوزاند. برخلاف موتورهای رایج در راکتها، دیگر خبری از توربین گازی نبوده و به جای آن از موتور برق مستقیم و باتری های پلیمر لیتیومی استفاده شده است که سوخت لازم برای تولید انرژی کافی طی مدت 327 ثانیه را تأمین می کند.

پیش بینی می شود نخستین پرتاب آزمایشی این راکت جدید اواخر سال جاری میلادی انجام شود و از سال 2016 نیز استفاده تجاری آن آغاز شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا