تولید سیب زمینی با ماندگاری بیشتری به لطف مهندسی ژنتیک گیاهی

"دن وویتاس" محقق ژنتیک شناس گیاهی در دانشگاه مینسوتاست که از مدتها پیش بر روی ایده تولید نسخه متفاوتی از سیب زمینی کار می کند. این محصول جدید در حین نگهداری در سرمای انبار ماندگاری بیشتری داشته باشد.

مهمترین ویژگی این سیب زمینی مهندسی ژنتیک شده این است که در دمای سرد انبار قند طبیعی در آن متراکم نمی شود. از آن گذشته این سیب زمینی جدید در حین سرخ شدن در روغن "آکریلامید" زیادی تولید نمی کند، ماده ای که تصور می شود سرطانزا باشد.

دانشمندانی که در عرصه مهندسی ژنتیک گیاهی فعالیت می کنند معتقدند پروژه هایی نظیر اصلاح ژنتیکی نباتاتی همچون سیب زمینی که در سراسر جهان به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی به شمار می آید سرآغاز تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی به شمار می آید.

محققان عنوان Ranger Russet را برای سیب زمینی جدید اصلاح شده ژنتیکی انتخاب کرده اند.

در این فرآیند تک ژنی غیرفعال می شود که قند موجود در سیب زمینی را به گلوکوز و فروکتوز تبدیل می کند. محققان بر این باورند که در نبود این ژن، سیب زمینی ماندگاری به مراتب بیشتری خواهد داشت، بدون آنکه کیفیت محصول افت کند.

به نظر می رسد موفقیت به دست آمده در این فرآیند آغاز یک روند انبوه باشد که طی آن انواع محصولات کشاورزی اصلاح شده ژنتیکی سر از بازارهای جهانی در خواهد آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا