ذخیره‌گاه یوز ایجاد می‌شود

هومن جوکار می‌گوید حاصل این جلسات و بررسی‌ها نشان می‌دهد، شرایط فعلی به گونه‌ای است که باید روند خاصی برای حفاظت ار یوز  پیش گرفته شود که اینجاد یک ذخیره‌گاه یکی از این برنامه‌ها است.

به گفته جوکار این ذخیره‌گاه شامل محدوده وسیعی زیستگاه‌های فعلی یوز است که با فنس محدود و از ورود دام به آن‌ها جلوگیری می‌شود. دامداری سنتی در زیستگاه‌های یوز یکی از مهم‌ترین درلایل آسیب به این گربه‌سان حساس است. در سال‌های گذشته علاوه بر کشته شدن چند یوز و توله به دست سگ‌های چوپانی، ورود دام امنیت زیستگاه را هم تهدید کرده است. علاوه بر این ورود دام به این مناطق باعث ورود گرگ‌ها به منطقه شده است که به دلیل ماهیت گله‌ای بسیار موفق‌تر از یوز بوده و یوزها را در شکار و کسب قلمرو به حاشیه می‌رانند.

جوکار در باره نتایج جلسات 17 و 18 خرداد ماه به خبرنگار ایرنا گفت:« در جلساتی که کارشناسان خارجی نیز حضور داشتند، وضعیت یوزپلنگ ها و زیستگاه ها به اطلاع آنها رسید و تصمیماتی مبنی بر تهیه برنامه استراتژیک آینده یوزپلنگ گرفته شد و ایجاد ذخیره گاه برای حفاظت منوط به بررسی بیشتر شد».

یوز آسیایی یکی از دو زیرگونه یوز در جهان و تنها زیستگاه باقی مانده آن ایران است.تخمین زده میشود جمعیت این زیرگونه کمتر از 50 فرد باشد و کاهش تعداد یوزهای ماده و باروری کم از معضلات جدی بقای این حیوان در ایران است.

جوکار در توضیح بیشتری گفت که ایجاد این ذخیره‌گاه یکی از اولویت‌های برنامه آتی حفاظت از یوز تعیین شده است، اما هم کارشناسان خارجی و هم داخلی معتقد بودند که تصمیم گیری در این زمینه نیازمند بررسی و جمع بندی اطلاعات بیشتر و دقیق تری است.

جوکار گفت: «بر همین اساس رییس بخش گربه سانان برنامه جهانی حفاظت که در جلسه حضور داشت گفت که در کمترین زمان ممکن یک تیم کارشناسی متخصص در همین زمینه را برای بررسی بیشتر موضوع به ایران می فرستند».

او هدف از بررسی‌های بیشتر را شناخت دقیق مزایا و معایب ایجاد چنین ذخیره‌گاهی دانست و گفت :« از این رو تیمی که وارد کشور می شود تمام ابعاد و زوایای موضوع را بررسی خواهد کرد و زمانی که به این نتیجه برسیم که اجرای آن صد در صد به نفع یوزپلنگ و حفظ جمعیت آن خواهد بود، وارد فازهای بعدی خواهیم شد».

 

به گفته جوکار نتایج بررسی‌های چند سال گذشته از زیستگاه های یوزپلنگ در کشور نشان می دهد که بحران در زیستگاه های جنوبی کشور مانند استان یزد و کرمان نسبت به مناطق شمالی جدی تر است.

وی افزود: «در مناطق شمالی کشور مانند ' توران' در سمنان و ' میاندشت' در خراسان شمالی امیدواری نسبت به یوزپلنگ ها بیشتر است و اخیرا نیز چند عکس از یوز ماده به همراه توله ها منتشر شده است». با این وجود فشار دام در مناطق شمالی هم زیاد است که باید برداشته شود و ایجاد این ذخیره‌گاه در همین راستا است. ورود دام به زیستگاه یوزپلنگ ها که در مناطق شمالی مانند توران و میاندشت بسیار جدی است که باید در اقداماتی سریع، جمعیت دام در این مناطق کنترل شود

اوهمچنین از برنامه تکثیر در اسارت و رها سازی برای کاهش تعداد یوزهای ماده خبر داده است و گفته:« در زیستگاه های جنوبی مانند محور عباس آباد (محدوده بین میامی تا سبزوار ) عملیات فنس کشی و تکثیر در اسارت برای جبران کاهش یوزپلنگ های ماده در حال انجام است».

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا