جایگزین تلسکوپ هابل در جستجوی دنیاهای بیگانه

از هابل به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (اسا) یاد می شود. این تلسکوپ در 24 آوریل سال 1990 توسط شاتل دیسکاوری راهی فضا شد. از آن زمان این تلسکوپ که به عنوان چشم تیزبین زمین نیز از آن یاد می شود درک و تصور اخترشناسان از اعماق بیکران فضا را متحول کرده است.

هابل حداقل تا 5 سال دیگر قابلیت سرویس دهی به دانش بشری را دارد با این حال زمان آن فرارسیده که به فکر ساخت تلسکوپ جدید باشیم تا برنامه اکتشافات فضایی بشر همچنان بدون وقفه ادامه پیدا کند. عقیده بر این است که گام بعدی اخترشناسان در این فرآیند تلاش برای کشف دنیاهای بیگانه است و در این مسیر تلسکوپی که به جای هابل در فضا قرار می گیرد باید قابلیتهای به مراتب گسترده تری داشته باشد.

در سالهای اخیر کم نبودند شمار دانشمندانی که به یک نکته مشخص اشاره کرده اند: تلسکوپ فضایی که جایگزین هابل خواهد شد باید آنقدر قدرتمند باشد که بتواند ردپای احتمالی ساختارهای بیولوژیکی را در اتمسفر سیارات شبیه به زمین در خارج از منظومه شمسی را کشف کند.

وقتی صحبت از جایگزین هابل می شود نام تلسکوپ فضایی جیمز وب به گوش می رسد که با هزینه قابل توجه 8.8 میلیارد دلار توسط ناسا ساخته می شود. قرار است این تلسکوپ در سال 2018 راهی فضا شود.

در همین حال از ناسا باز هم خبر می رسد که قرار است تلسکوپ فضایی موسوم به WFIRST/AFTA ساخته شود. این تلسکوپ احتمالا در سال 2024 به فضا پرتاب خواهد شد.