فرهادی: تامین امنیت کرسی‌های نظریه پردازی در دستور کار وزارت علوم است

به گزارش ایسنا ، دکتر فرهادی در نشست روسای انجمن‌های علمی، انجمن‌های علمی را اتاق فکر نظام توصیف کرد و افزود: از این رو لازم است تا از پتانسیل انجمن‌های علمی در راستای اهداف وزارت علوم استفاده کرد.

 

وی با اشاره به جایگاه انجمن‌های علمی در اسناد بالادستی نظام اظهار داشت:‌ جایگاه انجمن‌ها در ساز و کارهای قانونی مانند نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه به منظور ایفای نقش مرجعیت علمی و ارتقاء مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها به خوبی دیده شده و باید به دنبال راهکاری باشیم تا از این سرمایه‌های عظیم که در یک مجموعه علمی کنار هم جمع شده‌اند و می‌توانند اتاق فکر نظام باشند در توسعه علم و فناوری و در زمینه حل مسائل مبتلا به کشور استفاده شود.

 

فرهادی خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین است که خوشبختانه در کمیسیون تلفیق نیز وزارت علوم به عنوان یکی از اعضای منتخب دولت حضوردارد.

 

وی اظهار امیدواری کرد که جایگاه انجمن‌های علمی در برنامه ششم همانند برنامه پنجم لحاظ شود.

 

وزیر علوم با اشاره به برگزاری نشست انجمنهای علمی تاکید کرد: لازم است این نشست‌ها به صورت دوره‌یی و تخصصی برگزار شود.

 

فرهادی با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از سوی روسای انجمن‌های علمی گفت: در این راستا به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است نسبت به پرداخت حق عضویت اساتید و دانشجویان و همچنین تامین اعتبارات آن اقدام کنند.

 

وی با بیان این که باید در آیین‌نامه ارتقاء بازنگری صورت گیرد، یادآور شد: در حال حاضر تدوین اصلاحات این آیین‌نامه در دستور کار قرار دارد و در این راستا انجمن‌های علمی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

 

فرهادی با اشاره به ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی گفت: کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی باید به طور جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و در این راستا نیز مقام معظم رهبری تاکیداتی داشتند. ضمن آن که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آیین‌نامه‌های آن در حال تدوین است.

 

فرهادی اضافه کرد: موضوع تضمین امنیت کرسی‌های آزاد‌اندیشی و نظریه‌پردازی بسیار مهم است که این امر نیز در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و به زودی ابلاغ می‌شود.

 

وزیر علوم با اشاره به ایجاد دو هزار و 600 موسسه آموزش عالی در کشور خاطرنشان کرد: سازماندهی این تعداد از موسسه آموزش عالی از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است.

 

وی همچنین با تاکید بر این که بازنگری رشته‌های آموزشی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، اظهار داشت: درصدد هستیم تا کار بازنگری رشته‌های آموزش عالی را تا تابستان سال جاری انجام دهیم و در این راستا برخی از رشته‌هایی که عمر آنها به اتمام رسیده است، متوقف می‌شوند و رشته‌های جدید و رشته‌های میان رشته‌ای نیز ایجاد خواهد شد.

 

به گفته وی وزارت علوم آمادگی خود را برای مشارکت انجمن‌های علمی در این زمینه اعلام می‌کند.

 

فرهادی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و یادآور شد: بنا داریم تا کار اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را به انجمن‌های علمی واگذار کنیم. علاوه بر آن درصدد هستیم تا اختیارات دانشگاه‌ها به آنها بازگردانده شود.

 

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که این وزارتخانه به صورت جدی در جهت تقویت آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کند، گفت:‌این امر از سال گذشته آغاز شده است و در سال جاری نیز تامین اعتبارات سرعت بیشتری خواهد گرفت تا انجمن‌های علمی بتوانند در این محیط‌های تحقیقاتی فعال‌تر عمل کنند.

 

وزیر علوم همچنین با اشاره به توسعه فعالیتهای انجمنهای علمی در زمینه موضوعات موجود در کشورگفت:‌ انجمن‌های علمی می‌توانند در خصوص مسائلی چون آب و خشکسالی، محیط زیست و مسائل اقتصادی در قالب برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی به بحث و بررسی بپردازند.

 

وی با تاکید بر این که این انجمن‌ها قادر به تقویت کسب و کار دانش بنیان از طریق برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی هستند اظهار داشت: برای این امر لازم است تا راهکارهایی را پیدا کنیم تا از ظرفیت انجمن‌های علمی در این زمینه ها استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا