تقلب در پروژه‌های دانشجویی نیازمند نظارت بیشتر است

سوء ‌رفتار دانشگاهی در میان دانشجویان، مشکلی جدی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود. یکی از مهم ترین این نوع سوء رفتارها، تقلب در انجام پروژه های دانشگاهی است.

به منظور بررسی این موضوع و یافتن ابعاد مختلف آن، یکی از پژوهشگران کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطالعه ای را انجام داده است.

در این پژوهش پرسشنامه‌ای، شیوه‌های تقلب و میزان شیوع آن، تحلیل علل وقوع، و نحوه مواجهه با آن از زبان دانشجویان دندانپزشکی سال ششم مورد بررسی و ارزیابی علمی واقع شده است.

سوء ‌رفتار دانشگاهی در میان دانشجویان، مشکلی جدی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود. یکی از مهم ترین این نوع سوء رفتارها، تقلب در انجام پروژه های دانشگاهی است.

بدین منظور، سابقه یک پروژه آموزشی مورد تشکیک مربوط به  همین گروه از دانشجویان توصیف گردید و بر اساس آن پنج پرسش پیش روی دانشجویان قرار گرفت. سپس علاوه بر تحلیل فراوانی پاسخ ها، متن پاسخ دانشجویان نیز به صورت کیفی تحلیل شد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که از میان 77 دانشجوی شرکت‌کننده در مطالعه، حدود 80 درصد افراد، صراحتا وقوع تقلب دانشجویان در پروژه سال  گذشته را پذیرفته بودند. در این رابطه دانشجویان سه دسته نکات مرتبط با دانشجو، مرتبط با استاد و موضوعات کلان را به عنوان علل وقوع این پدیده برشمردند.

بنا بر این نتایج که در آخرین شماره از «مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد» منتشر گردیده، اکثریت قاطع دانشجویان (98.7 درصد) رفتار احتمالی دانشجویی را که وقوع تقلب همکلاسی هایش را به استاد گزارش دهد غیرقابل قبول دانستند، با این حال دانشجویان درباره میزان حساسیتی که استاد بایستی در مقابل سوءرفتارهای دانشگاهی از خود نشان دهد اتفاق نظر نداشتند.

محققین با توجه به نتایج کسب شده از این مطالعه اظهار نموده اند که اساتید و مسوولین آموزشی دانشگاه ها با توجه به نظرات برگرفته از خود دانشجویان می‌توانند در پیشگیری از وقوع سوء رفتارهای دانشگاهی و مواجهه صحیح با این قبیل پدیده‌ها اقدام نموده و راهکارهای اثربخش جدیدی را اتخاذ نمایند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: کاظمیان، ع. 1396. تقلب علمی در انجام پروژه دانشگاهی؛ مطالعه ای در میان دانشجویان سال ششم دانشکده دندانپزشکی مشهد. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 41(2): 146-139.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا