ناآمادگی مردم جهان در برابر خشکسالی

 

«خوزه گرازیانو داسیلوا»  در این سمینار که در مقر اصلی سازمان فائو در شهر رم برگزار شد، گفت که علت مرگ مردم در اثر خشکسالی، عدم آمادگی آن‌ها در مواجهه با این پدیده است.

او در راستای تأکید بر آماده‌سازی و مقاوم‌سازی کشاورزان، نجات دام را معادل با نجات انسان دانست و گفت که مقاوم‌سازی، این مفهوم را در دل خود دارد.

مدیر‌کل فائو به خشکسالی سومالی در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و علت مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر بر اثر گرسنگی را، مقاوم نبودن دام‌های آن‌ها و به‌طور کلی عدم آمادگی در رویارویی با تأثیرات خشکسالی عنوان کرد.

 «خوزه گرازیانو داسیلوا» مدیر‌کل فائو در این سمینار گفته است: «برای سالیان متمادی تمرکز ما بر روی واکنش به خشکسالی‌ها در زمان وقوع، ارائه کمک‌های اضطراری و تلاش برای زنده نگه داشتن مردم بود. البته این کارها مهم هستند، اما سرمایه‌گذاری در آمادگی و مقاومت نیز اهمیتی اساسی دارد.»

او یادآوری کرد که مقاوم‌سازی، آمادگی کشورها را بالا می‌برد تا بتوانند در شرایط بحرانی، قبل از آن‌که دیر شود اقدامات لازم را انجام دهند؛ چرا‌که در نتیجۀ این آماده‌سازی‌ها، کشاورزان در مواجهه با شرایط آب و هوایی دشوار موقعیت بهتری به‌دست می‌آورند.

«پتری تالاس»، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، نیز در این سمینار سخنرانی کرد و تمام کشورها را به اندیشیدن تمهیدات لازم برای مواجهه با خشکسالی تشویق کرد و گفت که سازمان جهانی هواشناسی همۀ دستورالعمل‌ها و اطلاعات علمی را که برای تقویت نهادهای ملی مواجهه با خطرات خشکسالی در کشاورزی لازم است، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

«گیلبرت اف. هونگبو»، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، سخنران دیگر این همایش بود که از جامعۀ جهانی برای در پیش‌گرفتن یک رویکرد پیشگیرانه در این زمینه درخواست کرد تا در یک حرکت بین‌المللی، بحران و فاجعه در جهان خاتمه پیدا کند.

او بر سرمایه‌گذاری روی کشاورزان خُرد تأکید کرد؛ به این معنی که به آن‌ها کمک شود تا بتوانند به بازارها و تسهیلات مالی به‌راحتی دست پیدا کنند و با چالش‌های بهره‌وری با آمادگی روبرو شوند و از همه مهم‌تر، کشاورزی اقلیم – هوشمند ترویج شود و به این ترتیب، ابزار و آمادگی لازم برای حفظ بقاء انسان در مقابل خشکسالی فراهم شود.

رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در این سمینار گفت: «جامعۀ بین‌المللی نه تنها باید دربارۀ رویدادهای اضطراری کنونی، بلکه دربارۀ چگونگی جلوگیری از این رویدادها در آینده نیز بیندیشد.»

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا