معرفی موتور جستجوی اینترنتی ویژه کودکان

اینترنت و دنیای مجازی اگرچه محاسن و فواید بسیار زیادی داشته و روند گسترش و تبادل علم، جستجوی مطالب و پژوهش را آسان کرده است اما در عین حال دارای آسیب هایی نیز بوده و بستری مناسب برای فعالیت های نا مطلوب نیز به شمار می رود. در این میان یکی از دغدغه های اصلی والدین و مسئولان آموزشی در مدارس و آموزشگاه ها، چگونگی تعامل و استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت به گونه ای است که کمترین میزان خطر متوجه آن ها شود.

کودکان و نوجوانان به سادگی با استفاده از موتور جستجوی کیدل می توانند پژوهش ها و نیازهای علمی خود را برطرف کرده و پروژه های درسی مدارس را انجام دهند. این موتور جستجو با قابلیت هایی مشابه گوگل می تواند فضائی امن و مناسب را برای فعالیت های مجازی کودکان تامین کند. در این موتور جستجو، محتوا و تصاویر نامناسب فیلتر شده و موارد متناسب با سن کودکان به ان ها ارائه می شود.

 محتوای نامناسب، تصاویر غیر اخلاقی، سو استفاده افراد ناباب از اطلاعات و تصاویر کودکان یا دسترسی به مطالب غیر ضروری و نا مناسب با سن کودکان از جمله مهمترین تهدیدهای پیش رو در استفاده این گروه سنی از اینترنت و دنیای مجازی است. متاسفانه تا کنون بیشتر وب سایت ها، موتورهای جستجو و …. نیز مختص و ویژه بزرگسالان طراحی شده اند.

دنیای فناوری در روزهای اخیر شاهد رونمائی از موتور جستجوی جدیدی به نام کیدل (Kiddle) بود که به طور خاص برای جستجوی اینترنتی کودکان و نوجوانان طراحی شده و از آن ها در برابر محتوای نامناسب اینترنتی محافظت می کند. به گفته کارشناسان، کودکان و نوجوانان به سادگی با استفاده از این موتور جستجو می توانند پژوهش ها و نیازهای علمی خود را برطرف کرده و پروژه های درسی مدارس را انجام دهند. این موتور جستجو با قابلیت هایی مشابه گوگل می تواند فضائی امن و مناسب را برای فعالیت های مجازی کودکان تامین کند. در این موتور جستجو، محتوا و تصاویر نامناسب فیلتر شده و موارد متناسب با سن کودکان به ان ها ارائه می شود. برای نمونه در صورت جستجوی واژه سیب یا (apple) در این موتور جستجو، بر خلاف گوگل تنها توضیحات متناسب با سن کودکان و آهنگ ها و تصاویر و توضیحات ساده علمی مربوط به سیب در موتور جستجوی کیدل ظاهر خواهد شد.

صفحه اصلی این موتور جستجو دارای ترکیبی زیبا و رنگارنگ بوده و واژه های تایپ شده در موتور جستجوی فوق به رنگ آبی که مناسب دید کودکان است، ظاهر می شود. نتایج جستجوی کودکان با نوشته های درشت  فونت Arial  نمایش داده شده و این موضوع امکان خواندن و چاپ آن ها را راحت تر می کند. از سوی دیگر این موتور جستجو هیچ اطلاعات و تصاویری از کودکان دریافت نکرده و نتایج جستجو شده در حافظه آن نیز هر بیست و چهار ساعت یک بار به طور خودکار پاک می شود.

در کنار این موتور جستجو، یک موتور جستجوی ویژه اطلاعات سمعی بصری مناسب برای کودکان با عنوان kids.youtube.com نیز ارائه شده است که به والدین و کودکان در پیدا کردن محتوای مناسب، فیلم ها و نمایش های علمی با قابلیت درک برای کودکان و نوجوانان کمک کرده و تمامی موارد نامناسب برای گروه های سنی فوق را حذف می کند.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا