ضریب تأثیر پایین مجلات علمی ایرانی

 

از مهم‌ترین معیارهای رتبه‌بندی نشریات علمی، ضریب تأثیر آن‌ها‌‌ است که نمایش‌گر میزان اثرگذاری آن نشریات است. معیار ضریب تأثیر، از طریق برآورد بازتاب متوسط استنادهای انجام‌شده به مقالات منتشر شده در هر نشریۀ علمی در سال محاسبه می‌شود.

 

“Impact Factor” در یک ژورنال علمی بر اساس  فرمول زیر محاسبه می‌شود:

 Impact Factor = α / β

که در این رابطه، مقدار α برابر با تعداد دفعات استناد به مقالات یک ژورنال در سایر ژورنال‌های ایندکس شده و مقدار β تعداد مقالات انتشاریافته توسط آن ژورنال در طول دو سال قبل از انجام بررسی است.

بنابراین به عنوان مثال، مقدار IF یک ژورنال در سال 2017، بر اساس بررسی‌های انجام شده در دو سال 2015 و 2016 محاسبه می‌شود.

طبق گزارش مؤسسه اطلاعات‌علمی در سال 2017، ژورنال "CA-A CANCER JOURNAL FOR CLINICIANS"  با مجموع 24539 مورد استناد، دارای بالاترین ضریب تأثیر نشریات علمی دنیا (ضریب تأثیر 187.040) شده است و نشریۀ NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE با ضریب تأثیر 72.406  در مقام دوم قرار دارد.

همچنین نشریۀ NATURE REVIEWS DRUG DISCOVERY با ضریب تأثیر ۵۷ در رتبۀ سوم بالاترین ضریب تأثیر مجلات علمی دنیا جای گرفت.

مجلات CHEMICAL REVIEWS و LANCET نیز به ترتیب با ضریب تأثیر 47.928 و 47.831 رتبه های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

 

و اما در میان نشریات علمی ایرانی، مجلۀ بین المللی علوم و فناوری محیط زیست International Journal of Environmental Science and Technology    واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با کسب ضریب تأثیر 1.915 ،رتبۀ 4585 جهان و رتبۀ نخست نشریات علمی ایران را به دست آورد.

همچنین ماهنامۀ هپاتیت (Hepatitis Monthly) دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با کسب ضریب تأثیر 1.677 در رتبۀ 5341 دنیا و رتبۀ دوم نشریات علمی ایران قرار گرفت.

رتبۀ سوم میان نشریات علمی داخلی متعلق به مجلۀ دارو (DARU-Journal of Pharmaceutical Sciences) دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با ضریب تأثیر 1.653 در رتبۀ 5428 جهان قرار می‌گیرد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوب که چی؟! مثلا چه نتیجه ای می خوای بگیری؟!
    به کجا می خوای برسی؟!
    مطمئن باش مجلات ایرانی و محققینی که برای پژوهش های خود زحمت های زیاد می کشن، از گزارش های جهت دار امثال تو آسیبی نمی بینن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا