آیا تفتان بیدار می‌شود؟

غلامرضا اربابی، مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان توضیح می‌دهد که فعالیت آتشفشان تفتان تنها یکی از دلایل احتمالی انتشار بوی نامطبوعی است که از روز گذشته در شهر خاش به مشام می‌رسد. از دلایل احتمالی دیگر این پدیده می‌توان به فعالیت شهرک صنعتی و یا فعالیت کارخانۀ ایزوگام اشاره کرد.

او گفت که یک تیم بررسی، برای پیدا کردن سرمنشأ این پدیده تشکیل شده است و هنوز علت دقیق آن مشخص نیست.  

اربابی تأکید کرد که شرایط قلۀ تفتان عادی است و هیچ خطری ناشی از آتشفشان، منطقه را تهدید نمی‌کند.

او از مردم منطقه درخواست کرد که به شایعات توجهی نکنند و توضیح داد که بر اساس مطالعات و بررسی‌های علمی و زمین‌شناسی، هیچ نشانه‌ای از فعال‌شدن آتشفشان قلۀ تفتان وجود ندارد؛ بنابراین احتمال بروز خسارات ناشی از این پدیدۀ طبیعی منتفی است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

 

«تَفتان» نام تنها آتشفشان نیمه‌فعال در سراسر ایران است. کوه تفتان در منطقۀ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان، در سرحد بلوچستان قرار گرفته‌ است. این کوه با ارتفاع 40422 متر از سطح دریا بلندترین کوه بلوچستان است و دارای قلل متعدد می‌باشد که قلۀ آتشفشانی آن «چهل‌تن» نام دارد. ارتفاع قلۀ چهل‌تن، 40366  متر از سطح دریا است و از سه دهانۀ آتشفشانی آن همواره بخار گوگرد خارج می‌شود. این قله دارای دو شاخک می‌باشد. یکی در شمال که مرتفع‌تر است و «زیارت» نام دارد و دیگری شاخک جنوبی آن که کوتاه‌تر است و «ماده‌کوه» نامیده می‌شود. از سمت شمال شرقی به این قله «صبح‌کوه» و از طرف غرب به آن «نر‌کوه» می‌گویند. «خاش» نزدیکترین شهر به کوه تفتان است.

«تپت» در زبان بلوچی به معنای گرما است و تفتان برگرفته شده از تپتان (جمع تپت) است.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا