تولید از راه دور حیات در مریخ با ایمیل ژنوم

ساینس الرت در گزارشی خواندنی نوشت: به سال ۲۰۱۶ باز می گردیم یعنی زمانی که زیست شناسی به نام کریگ ونتر دست به کار بزرگی زد. او توانست گونه های جدیدی از باکتری را در محیط آزمایشگاهی تولید کند. آنچه که این محقق تولید کرد ساده ترین شکل حیات ژنتیکی شناخته شده از نگاه علم محسوب می شد که کاملا از طریق سنتر شیمیایی ژنوم دستکاری شده ارایه شده بود.

اکنون او ماشین جدیدی ارایه کرده که می تواند این اشکال سنتزی از حیات را بر اساس سفارشی که دریافت می کند و تنها با استفاده از یک طرح ژنومی تولید کند. فقط کافی است جوهر دستگاه بلوکهای حیات را شکل دهد.

این اختراع می تواند بشر را به ایجاد کلنی متشکل از حیات سنتزی در مریخ نزدیک کند آن هم بدون اینکه انسان تلاشی برای رسیدن به این سیاره از خود نشان دهد. به همین دلیل این نوآوری مورد توجه الون ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس و کسی که تلاش می کند انسان را به مریخ برساند قرار گرفته است.

این تکنیک که تحت عنوان «جابجایی از راه دور زیست شناختی» مطرح شده به دانشمندان این امکان را می دهد تا ژنوم مورد نظرشان را از زمین به دستگاه چاپگری در مریخ ایمیل کنند و این یعنی ایجاد کلنی در مریخ آن هم از راه دور و بدون نیاز به حضور انسان.

کریگ ونتر پیشتر گفته بود: فکر می کنم جابجایی از راه دور زیست شناختی همان فناوری مورد نیاز ایجاد کلنی در مریخ است.

ماشینی که این محقق ساخته نخستین نمونه در جهان محسوب می شود که می تواند توالی های ژنتیکی را از طریق اینترنت یا امواج رادیویی دریافت کند. این بدان معناست که چنین دستگاهی می تواند چهار ساختار پایه ای شیمیایی NDA را از طریق کنترل از راه دور چاپ کرده تا در نهایت ساختارهای زیست شناختی مختلفی ایجاد شود.