کشف فسیل‌ اژدهای باستانی در چین

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دیرینه شناسان این کشور اعلام کرده اند که این جانور مربوط به دوران «تریاسیک» (دوران قبل از دایناسورها) بوده و محل کشف آن نیز در منطقه «جونگ گار» در ناحیه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب کشور بوده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، یکی از بال های این پرنده نزدیک به ۱۰۱ میلیمتر طول دارد و دومین فسیل بزرگی می باشد که تاکنون در چین کشف شده است.

تارنمای چاینا ارگ در گزارشی اعلام کرد: کارشناسان چینی بر این باورند که این پرنده ابتدا جانداری غول پیکر بوده که ۳۰۰ میلیون سال قبل زیست می کرده اما بتدریج کوچکتر شده است.

به دلیل تغییرات زیست محیطی و کمبود اکسیژن در هوا این پرندگان بتدریج تغییر شکل داده و به جاندارانی کوچکتر تبدیل شده اند و احتمال می رود برخی از پرندگان و خفاش ها از نسل آنها باشند. بزرگترین فسیل یافت شده از بال یک اژدهای پرنده ۷۱۰ میلیمتر است و مربوط به ۲۸۰ میلیون سال قبل می باشد.

دیرینه شناسان چینی اواخر سال گذشته و در جریان تحقیقات خود در زمینی به مساحت 11 هزار کیلومتر مربع در استان «جه جیانگ» در شرق کشور نیز موفق به کشف فسیل دستکم ۸۲ گونه از انواع دایناسورها و ۲۵ گونه از تخم های این جانوران شده بودند.

کشف فسیل دایناسور «نوک اردکی» موسوم به «هادروسور»، فسیل دایناسور «شبه پرنده» موسوم به «تیراناسورها» و فسیل دایناسور پرنده با قدمت 146 میلیون سال از دیگر یافته های دانشمندان و دیرینه شناسان چین در سالهای اخیر بوده است.