تولید کودهای سوپر فسفات با همت محققان ایرانی

مهرداد سالم، یکی از مجریان اجرای این طرح و رییس هیات مدیره شرکت پاک صنعت کاسپین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره این محصول گفت: کودهای سوپر فسفات از ترکیب خاک و اسید ساخته می شوند. معمولا پروسه ساخت این کودها 4تا 6 هفته طول می کشد و تولید آن نیز از نظر اقتصادی برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست. ما در این روش جدید موفق شدیم با ایجاد تغییراتی در ماهیت اولیه مواد، پروسه زمان تولید این محصول را به 2 روز کاهش دهیم و دانش ساخت آن را در کشور بومی سازی کنیم.

وی افزود: تاکنون مطالعات زیادی در جهان پیرامون این مساله انجام شده بود اما محققان ما توانستند برای اولین بار چنین محصولی را به خط تولید صنعتی برسانند.

وی اظهار کرد: تولید کودهای پایه از دیگر محصولاتی است که ما موفق به بومی سازی دانش آن شده ایم.

وی با اشاره به اهمیت تولید این کودها اظهار کرد: هم اکنون عمده کودهایی تولیدی و مصرف شده ما در کشور مربوط به بخش پتروشیمی است. نوع مواد اولیه، روش نگهداری این مواد، تجهیزات و هزینه‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز این روش‌ها زیاد است. ما موفق شدیم با بومی سازی این روش، ضمن کاهش هزینه احداث این نوع کارخانه ها، تنوع محصولات مان را نیز افزایش دهیم.

وی مشکلات زیست محیطی و بحث خواب سرمایه در حین تولید را از مهمترین دغدغه های اصلی تولید کنندگان این بخش عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین مزیت های این روش کاهش آلایندگی های زیست محیطی است؛ هم اکنون غلظت اکثر محصولات تولید شده به روش های مرسوم دنیا 70 درصد است. ما در روش جدیدمان موفق شدیم غلظت این اسید را کم کنیم. قطعا کاهش غلظت اسید با مواد غیر مصرفی در خاک اثرات زیست محیطی کمتری به بار می آورد. ما امیدواریم این روش با کاهش مشکلات زیست محیطی و کاهش هزینه ها برای بقیه تولید کنندگان نیز تسری یابد.

وی به مشکلات اجرایی این بخش اشاره کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون کار علمی و مطالعاتی زیادی درباره بخش شیمیایی کشاورزی شامل کود و سم نشده واغلب مطالعات انجام شده در این زمینه به روز نیستند.

وی اظهار کرد: هم اکنون آزاد شدن از یوغ  کامل کودهای شیمیایی امکان پذیر نیست زیرا محصولات کشاورزی، استراتژیک هستند و باید بهره‌وری لازم در این صنعت زیاد  باشد. این محصولات می توانند گزینه مناسبی برای کودهای شیمیایی باشند.

وی یادآور شد: هم اکنون انجام چنین کارهایی نیاز به کارهای عملی و انجام تحقیقات زیاد است. ما تنها با اکتفا کردن به کارهای تئوری راه به جایی نخواهیم برد. به عنوان مثال در مقالات علمی عنوان شده است که باید غلظت اسید سولفوریک این محصولات 20تا 40 درصد کاهش یابد. ما برای رسیدن به این عدد باید تحقیقات زیادی انجام دهیم تا به عدد درست برسیم؛ ما پس از 9 ماه آزمون و خطا توانستیم این طرح را به مرحله آزمایشگاهی و درنهایت به خط تولید صنعتی برسانیم.