نصب جی پی اس روی لاک پشت های در خطر انقراض

یکی از گونه های جانوری که در معرض خطر انقراض قرار دارند، لاک پشت های دریایی هستند . به تازگی پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) استرالیا برای کمک به حفاظت از این گونه جانوری ، یک پروژه تحقیقاتی را بر روی حرکت بچه لاک پشت های پشت تخت (flatback turtles) آغاز کردند .

آن ها با استفاده از دستگاهی کوچک مجهز به جی پی اس (سیستم مکان یابی جهانی) قصد دارند ، رد این بچه لاک پشت ها را در زیر آب که به سوی سد بزرگ مرجانی شنا می کنند ، دنبال کنند. آنها این دستگاه کوچک را که صد گرم وزن دارد به پشت بچه لاک پشت ها متصل کرده و سپس آنها را در اقیانوس رها می کنند. به این ترتیب  این لاک پشت ها در اقیانوس پخش می شوند اما کماکان تحت نظارت پژوهشگران قرار خواهند داشت .

مارک هامان (Mark Hamann) از محققان دانشگاه جیمز کوک درباره این دستگاه می گوید : وقتی لاک پشت به سطح آب بیاید، این دستگاه که روی لاک آن متصل شده ، سیگنال ها را دریافت می کند و ما از آن طریق می توانیم داده های فرستاده شده از آن را از طریق اینترنت دریافت کنیم  و در نتیجه محل لاک پشت و جهتی را که به سویش حرکت می کند مشخص می شود .

پروفسور هامان در ادامه توضیح می دهد که داده ها و اطلاعات جی پی اس ، به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا دریابند که لاک پشت های جوان در اوایل زندگی خود به کجاها می روند ، محل زیست شان کجاست و چگونه از جریان آب اقیانوس استفاده می کنند .

جولیا دان (Julia Dunn) از دیگر پژوهشگران این دانشگاه می گوید : ما نمی دانیم که اصلی ترین خطری که این لاک پشت ها را تهدید می کند چه چیزی است . این معمای بزرگی است که باید حل شود تا بتوانیم از آن طریق به حفاظت این گونه های جانوری منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض کمک کنیم .

از مهمترین عواملی که جان لاک پشت های دریایی را به خطر انداخته است می توان به تخریب زیستگاه های آبی آن ها ، شکارچیان ، لوازم ماهیگیری و …  اشاره کرد . در واقع دانشمندان معتقد هستند که دانستن عادات زندگی این لاک پشت ها برای حفاظت از آن ها مفید خواهد بود و به انسان کمک می کند تا نسل آن ها را از خطر انقراض رها سازد .