لمس واقعیت مجازی به وسیله امواج ماورا صوت

شرکت بریتانیایی اولتراهپتیکس (Ultrahaptics) یک فن آوری جدید ایجاد کرده که با استفاده از نیروی فرا صورت (ultrasound) به فرد اجازه می دهد تا اشیا مجازی آن را به طور مستقیم با فشار روی دست حس کند . به این ترتیب کاربر می تواند بدون تماس ، شی ء مجازی سه بعدی را حس کرده و از آن آن استفاده کند .

پژوهشگران سازنده این تکنولوژی  می گویند این فن آوری بر اساس اصول نیروی امواج صوتی کار می کند و به موجب آن نیروهایی امواج صوتی حس لامسه قوی را به وجود می آورند .

پروفسور سریرام سوبرامانیان (Sriram Subramanian) یکی از طراحان این فن آوری می گوید : زمانی که شما به یک کنسرت می روید ، فشار صدای موسیقی را روی قفسه سینه خود حس می کنید و در واقع صدا قفسه سینه شما را می لرزاند . ما با استفاده از این اصل ، این فن آوری را ایجاد کرده ایم . ما به جای صدای بم از فراصوت کم بسامد ، حدود 40 کیلوهرتز استفاده می کنیم . به این ترتیب ما می توانیم این امواج را در یک نقطه دقیق در سر انگشت ها یا کف دست فرستاده  و آن را احساس کنیم .

اگر چه این فن آوری هنوز در مرحله اولیه و آزمایشی قرار دارد اما پژوهشگران بر این باور هستند که این فن آوری می تواند طیف متنوعی از کاربردهای بالقوه را در دنیای واقعی داشته باشد . کاربر با استفاده از این فن آوری می تواند ابزارهای مجازی کنترلی را در هوا حس کرده و تغییر دهد .

پروفسور سوبرامانیان در ادامه می افزاید : این مساله ، گرایش به سوی انجام کارها ، بدون لمس کردن اشیا خواهد بود . یکی از برتری های سیستم های بدون لمس این است که می توانید از دور آن را کنترل کنید. برای نمونه شما برای روشن کردن لامپ سراغ کلید چراغ نمی روید ، فقط دستتان را تکان می دهید و چراغ روشن می شود .

این شرکت در نظر دارد تا حق استفاده از این فن آوری را در بازارهای متنوع و مختلف از جمله بازار ابزارهای الکترونیکی مصرفی ، وسایل خانگی و ابزارهای خودرو عرضه کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا