پوست زیست مهندسی شده محققان ایرانی وارد مرحله انسانی شد

به گزارش سیناپرس ،دکتر ناصر اقدمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در این طرح تحقیقاتی از پرده آمینوتیک جنین به عنوان داربست استفاده شده است، افزود: تعدادی از محققان و پژوهشگران با بهره گیری از پرده آمینوتیک جنین و سلول بنیادی پوست در تلاش برای تولید لایه اول پوست هستند.
وی به کاربردهای این پوست اشاره کرد و گفت: این پوست علاوه بر ترمیم سوختگی ها به ویژه از نوع شدید در درمان زخم بستر و بیماری پروانه ای نیز کارایی دارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان اظهار امیدواری کرد که با سعی و تلاش محققان، این طرح حدود دو سال آینده به نتیجه مطلوب برسد و شاهد تولید نیمه صنعتی آن باشیم.
اقدمی، برطرف شدن اسکار زخم، عدم نیاز به پانسمان و جایگزین شدن پوست واقعی را از مهمترین مزیت های این طرح دانست و گفت: به احتمال فراوان زمان بهبود هم کاهش می یابد اما تا پایان طرح تحقیقاتی باید صبر کرد و براساس نتیجه طرح، این موضوع را بطور قطعی اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه این پوست با پوست مصنوعی فرق می کند، بیان کرد: در تهیه پوست مصنوعی معمولا از پلیمرها استفاده می شود که پژوهشکده پتروشیمی و وابسته به نفت در این زمینه فعال هستند اما در این طرح از پرده آمنیوتیک جنین و سلول های بنیادی استفاده می شود.
اقدمی، به انجام طرحی مشابه در خارج از کشور در این زمینه اشاره و اظهار کرد: طرحی در این زمینه در خارج از کشور انجام شده که در آن، به جای پرده آمینوتیک جنین از پوست مرده استفاده شده است. هرچند این طرح تجاری سازی شده اما قیمت این محصول خیلی گران است.
سوختگی در اثر سوانح مختلف، سالیانه به افراد زیادی در جوامع صدمه می‌زند. درجات مختلفی از سوختگی وجود دارد. سوختگی‌ های شدید عوارض و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت و ظاهر افراد دارند که درمان آنان دغدغه دیرینه علوم پزشکی بوده است.
به دنبال یافتن راهی برای درمان سوختگی ‌های شدید، دکتر باجوری، دکتر اقدمی، دکتر فرج‌زاده، دکتر آذرگشت، دکتر حسن‌پور، دکتر مولایی، دکتر معتمد و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان 15 خرداد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان بابک، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن روند بهبود زخم در حیوان مدل آزمایشگاهی با استفاده از پرده آمنیوتیک انسان و سلول‌های بنیادی مورد بررسی قرار گرفت.
در این آزمایش حیوانات مدل آزمایشگاهی دچار سوختگی به چهار گروه تقسیم شدند، گروهی پانسمان معمولی دریافت کرد، گروهی دوم به وسیله پرده آمنیوتیک انسان پانسمان شدند و دو گروه بعدیی پرده آمنیوتیک غنی شده با سلول ‌های بنیادی چربی یا فیبروبلاستی را دریافت کردند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی American Journal of Surgery به چاپ رسیده، نشان می‌دهد، حضور سلول‌ های فیبروبلاستی و سلول‌های بنیادی چربی در کنار غشاء آمنیوتیک، که نمونه‌ای از پوست‌های زیست مهندسی شده است، می‌تواند روند بهبود سوختگی‌های شدید را به خصوص در 14 روز نخست تسهیل کند.