تغییر الگوی کشاورزی، بقای محیط زیست

دانشمندان اعلام کردند در صورت عدم ایجاد تغییراتی بنیادین در الگوی تغذیه و نوع کشاورزی، کره زمین قادر به تحمل رشد جمعیت انسانی به صورت فعلی نخواهد بود. این موضوع در پی انجام پژوهش های مستمر تیمی از محققان دانشگاه مینه سوتا (University of Minnesota) اعلام شده است.

برای حل این معضل ، دانشمندان تغییر در روش های تولید محصولات غذائی را توصیه کرده و اعتقاد دارند باید جنبشی در تبدیل روش های فعلی کشاورزی به روش های کشاورزی ارگانیک صورت پذیرد. برای این منظور اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه مینه سوتا اقدام به بررسی و رصد تاثیرات زیست محیطی ترکیبات مختلف غذائی و سیستم های تهیه آن ها، بازده محصولات کشاورزی؛ نحوه تهیه کود و مواد حاصلخیز کننده، تاثیرات زیست محیطی از جمله زمین های مورد استفاده در کشاورزی و انرژی مورد نیاز، گازهای گلخانه ای و غنی سازی آب کرده و دریافتند روش های به کار رفته فعلی کاملا برای محیط زیست مخرب هستند.

در همین رابطه میشل کلارک (Michael Clark) از اعضای تیم تحقیقاتی فوق اعلام کرد: «اگرچه تلاش برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، اثرات زیست محیطی خاص خود را دارد؛ اما جزئیات مطالعه شده توسط ما دارای پیچیدگی های بسیار زیادی است. در روش های کشاورزی ارگانیک، انرژی کمتری مصرف شده و در عوض زمین بیشتری تحت کشت قرار می گیرد. ما باید تلاش کنیم کشاورزی به گونه ای انجام شود که اتروفیکاسیون (eutrophication) بیشتری داشته و پتانسیل اسیدی شدن هر واحد تحت کنترل باشد. برای نمونه تغذیه دام با علف هیچ توجیه منطقی نداشته و باید استفاده از غلات جایگزین آن شود.»

پژوهشگران بر پایه این مطالعات پیشنهاد می دهند کشاورزان باید با روش های متفاوت تولید محصولات غذائی آشنا شده و از تعویض آن ها با دیگر روش ها اجتناب کنند. این مساله می تواند موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و آسیب دیدن کمتر محیط زیست شود.

نتایج این مطالعه بر لزوم کاهش مصرف گوشت و منابع گوشتی در الگوی تغذیه تاکید داشته و از فواید آن برای محیط زیست می گوید. دانشمندان همچنین اعتقاد دارند سیاست های عمومی و آموزش های همگانی نیز در این رابطه باید بازنگری شده و تغییرات مورد نیاز در آن ها اعمال شود.

دیوید تیلمان (David Tilman) از اعضای این تیم پژوهشی نیز اعلام کرد:« مسیر ارائه شده توسط پژوهشگران این پروژه در صورت تطبیق و جایگزینی با روش های فعلی می تواند فواید زیست محیطی فراوانی داشته باشد. اتخاذ این تصمیم و تصمیم های مشابه می تواند از افزایش اثرات مخرب محیط زیست جلوگیری کند. ما باید اقداماتی اساسی را پیش از اینکه آسیب های ناشی از روش های فعلی کشاورزی، دامداری و الگوهای تغذیه به محیط زیست به مرز غیر قابل جبران برسد، در دستور کار قرار داده و محیط زیست خود را حفظ کنیم. »

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی journal Environmental Research Letters منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.