پاسخ فناورانه ایران به اقدام تروریستی داعش

براساس اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه پاسداران، حمله موشکی شب گذشته به مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری، با هدف مجازات عاملین حمله تروریستی اخیر در تهران صورت گرفت.

در این عملیات، تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، مقر تروریست های تکفیری در دیرالزور را هدف قرار دادند.

استان دیرالزور در شرق سوریه (مرز سوریه و عراق) واقع شده است و فاصله مقر تروریست های تکفیری در این منطقه تا پایگاه موشکی سپاه پاسداران در کرمانشاه 650 کیلومتر است.  

     

(فاصله پایگاه موشکی سپاه پاسداران در کرمانشاه تا مقر تروریست های تکفیری در دیرالزور)

محمدحسین جهان پناه چندی قبل در قالب گزارشی در مجله دانستنیها عنوان کرده بود: ایران این روزها صاحب بزرگترین زرادخانه تسلیحات موشکی خاورمیانه است. در این زرادخانه، موشک های میان برد شهاب-3، قادر-110، عاشورا، سجیل، فجر-3 با برد بیش از 1500 کیلومتر وجود دارند.

مقر داعش با چه موشکی مورد هدف قرار گرفت؟

براساس برخی گزارش های منتشر شده، تعداد 6 فروند موشک بالستیک میان برد "ذوالفقار" از نوع نقطه زن با برد 750 کیلومتر – که نمونه پیشرفته فاتح 110 محسوب می شود – مواضع فرماندهی تروریست های تکفیری داعش در دیرالزور را هدف قرار داده اند.

    

(تصویر: تسنیم)

درعین حال، موشک های شهاب-2 و قیام-1 هر دو با میانگین برد 500 تا 800 کیلومتر، کوچک ترین موشک های کوتاه برد ایران هستند که از حداقل برد برای چنین حملاتی برخوردار هستند.

با موشک های بالستیک بیشتر آشنا شویم

موشک بالستیک، راکت های هدایت پذیری با ابعاد بزرگ هستند که پس از پرتاب، مسیری بالستیکی را طی می کنند تا سرجنگی خود را به محدوده هدف برسانند. مسیر بالستیک یعنی موشک هنگام پرتاب، تمام سوخت خود را صرف رساندن خود به بالاترین ارتفاع ممکن برای قرار گرفتن در مسیر مناسب سقوط روی هدف می کند. هرچه موشک تا ارتفاع بیشتری بالا برود، برد بیشتری دارد.

موشک های بالستیک مهمترین تسلیحات بازدارنده دنیا محسوب می شوند و امروزه حدود 30 کشور جهان، صاحب انواع مختلف این موشک هستند؛ اما کشورهای محدودی، موشک های بالستیک قاره پیما یا دور برد دارند.

بیشتر موشک های بالستیک قدیمی سوخت مایع بودند، اما موشک های بالستیک امروزی سوخت جامد هستند که از این مزایا برخوردار هستند: به مراتب زودتر آماده پرتاب می شوند، نگهداری راحت تری دارند، نیروی رانش بیشتری تولید می کنند.

برد موشک های بالستیک

  • موشک ها با برد میدان نبرد:      بردی کمتر از 100 کیلومتر
  • موشک های بالستیک تاکتیکی:     بردی بین 150 تا 300 کیلومتر
  • موشک های بالستیک کوتاه برد:   بردی بین 300 تا 1000 کیلومتر
  • موشک های بالستیک میدان نبرد:  بردی بین 300 تا 3500 کیلومتر
  • موشک های بالستیک میانبرد:      بردی بین 1000 تا 3500 کیلومتر
  • موشک های بالستیک دوربرد:     بردی بین 3500 تا 550 کیلومتر
  • موشک های بالستیک قاره پیما:   بردی فراتر از 5500 کیلومتر

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا