کشف ترکیب قدرتمند ضد HIV در یک گیاه دارویی آسیایی

گیاه مشعلی بید برگ (willow-leaved justicia) با نام علمی Justicia gendarussa، یک گیاه همیشه سبز است که در مناطق مرطوب جنوب شرق آسیا به وفور یافت می شود. گفته می شود که این گیاه بومی چین بوده و به صورت گسترده ای در سراسر هند، سریلانکا و مالزی کشت می شود.   

در طب سنتی چین و هند، برگ این گیاه برای درمان بیماری های مانند تب، همی پلژی (فلج بدن)، رماتیسم، ورم مفاصل، سردرد، گوش درد، درد عضلانی، اختلالات تنفسی و مشکلات گوارشی تجویز می شود.

ماده شیمیایی پاتنتیفلورین آ (patentiflorin A) که به تازگی در این گیاه کشف شده است، از توانایی مهار ترانس کریپتاز معکوس (RT)، آنزیم مورد نیاز اچ‌آی‌وی برای جا دادن کدهای ژنتیکی درون دی‌ان‌ای (DNA)، برخوردار است.

این ترکیب در غربالگری بیش از 4500 عصاره گیاهی برای کشف تأثیر آنها در برابر ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی شد.

نخستین داروی ضد HIV، AZT (زیدوودین zidovudine) در سال 1987 تولید و مورد تأیید قرار گرفت. این دارو که قادر به مهار آنزیم RT است، سنگ بنای تولید داروهای ضد اچ‌آی‌وی محسوب می شود.

لیجون رانگ، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینویز و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: « پاتنتیفلورین آ، یک عامل ضد اچ‌آی‌وی است که می تواند به داروی های ضد اچ‌آی‌وی موجود اضافه شود تا قدرت سرکوب ویروس را افزایش داده و از بروز ایدز پیشگیری کند.»

در مطالعات صورت گرفته بر روی سلول های انسانی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی، ماده شیمیایی پاتنتیفلورین آ از اثر مهارکنندگی بالاتر آنزیم RT برخوردار بود.

قدرت مهار آنزیم RT در پاتنتیفلورین آ (patentiflorin A) بسیار بالاتر از داروی AZT است و در عین حال می تواند این کار را در دو مرحله: مراحل اولیه عفونت اچ‌آی‌وی – زمان ورود ویروس به سلول های ماکروفاژ – و مراحل ثانویه عفونت – حضور ویروس در سلول های تی سیستم ایمنی – انجام دهد. این ترکیب همچنین در برابر سویه های مقاوم به داروی ویروس اچ‌آی‌وی نیز بسیار موثر است.

رانگ افزود: « اگر بتوانیم این ترکیب را در آزمایشگاه تولید کنیم، نیازی به ایجاد مزارع برای کشت گیاه و سرمایه گذاری قابل توجه در این بخش نخواهیم داشت.»

نتایج این مطالعه در مجله Natural Products منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sci-news

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا