پاستوریزه کردن شیر با دانش فیزیک ذرات!

به گزارش سیناپرس از مهر و به نقل از دیجیتال ترندز، پاستوریزه کردن شیر از طریق گرمادادن ناگهانی آن در حد ۷۱ درجه سانتیگراد به حذف عوامل بیماری زا از شیر منجر می شود، اما برخی مواد مغذی و مناسب دیگر مانند مجموعه ای از آنزیم ها و ویتامین ها را هم از شیر حذف می کند.

حال دانش فیزیک ذرات به کمک حل این مشکل آمده و محققان دانشگاه Texas A&Mروشی برای حذف باکتری های خطرناک از شیر و حفظ مواد مفید آن از طریق پرتاب پرتویی از الکترون یافته اند.

در این روش که هنوز در مرحله آزمایشی است، تعداد کمی الکترون با سرعت بالا و با استفاده از یک شتابگر خطی پرتابگر الکترون به سمت شیر پرتاب می شوند. با این کار باکتری های بد شیر از بین رفته و دیگر مواد مفید که در روش پاستوریزه کردن نابود می شوند، حفظ می شوند.

بعد از استفاده از این روش تنها ۳۲ درصد از میزان ماده مفید  riboflavins موجود در شیر کاهش می یابد و دیگر ویتامین ها و اقلام سودمند بدون تغییر در شیر باقی می مانند و البته میزان  riboflavins باقی مانده در شیر بعد از پرتودرمانی به اندازه ای هست که نیاز انسان را تامین کند.

فرایند مذکور همچنین منجر به اکسید شدن شیر و تولید بیش از ۲۰ نوع ترکیبات فرار می شود که بررسی ها برای اطمینان از بی خطر بودن آنها برای سلامتی در جریان است. البته این فرایند طعم شیر را هم تا حدی تغییر می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا