تاثیر منفی فعالیت بیش از حد مغز بر حافظه و تمرکز

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، فعالیت بسیار زیاد عصبی می تواند مغز را از توان بیاندازد، از این رو یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید یا گابا (GABA) نقش مهمی در مهار فعالیت عصبی بیش از حد ایفا می کند.
تحقیق جدید نشان می دهد که کافی نبودن انتقال دهنده های گابا می تواند در موارد شدید فعالیت عصبی باعث بروز تشنج شود. از سوی دیگر، میزان ناکافی انتقال دهنده گابا با ابتلا به شیزوفرنی، آلزایمر و سایر اشکال زوال شناختی وابسته به سن مرتبط دانسته شده است.
اندازه گیری فعالیت مغز، روشی نویدبخش برای تجزیه و تحلیل سلامت و عملکرد مغز است.
در این مطالعه محققان دانشگاه ناتینگهام در انگلیس انتقال گابا را در بخش های مختلف مغز چند موش مسدود کردند. این مطالعه نشان داد موش هایی که از میزان ناکافی انتقال گابا برخوردار بودند، عملکرد ضعیفی در آزمون های حافظه و تمرکز داشتند.
از سوی دیگر اسکن های مغزی نیز نشان داد که اختلال در انتقال گابا در یک بخش مغز، تاثیر منفی بر مناطق همجوار داشت.
'توبیاس بست' روانشناس محقق در یک بیانیه خبری گفت: به طور سنتی، باور بر این است که اختلال های حافظه و تمرکز در شرایطی مانند پیری، بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی ناشی از کاهش فعالیت عصبی یا آسیب مناطق مغزی مانند قشر قدامی مغز یا هیپوکامپ است. اما شواهد تحقیق اخیر نشان می دهد که به واقع فعالیت بیش از حد مغز هم می تواند به همان اندازه برای حافظه و تمرکز مضر باشد.
محققان ابراز امیدواری کردند که یافته های آنها به علاوه درک عمیق تر از مکانیزم های مغزی که در اختلال های حافظه و تمرکز نقش دارند، به ابداع درمان های جدید برای این مشکلات ناتوان کننده منجر شود.
نتایج این آزمایش ها ماه جاری میلادی در مجله انگلیسی Pharmacology منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا