کاهش فعالیت پشه‌های ناقل مالاریا با نور شدید

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، با وجود این که پشه‌ها در طول روز هم فعال هستند و مواردی از گزش آن‌ها به چشم می‌خورد، محققان با بررسی رفتار پشه آنوفل که ناقل بیماری مالاریا است، دریافتند که فعالیت اصلی این حشرات پس از غروب آفتاب آغاز می‌شود و در صورتی که شب‌هنگام یک منبع نورانی حتی برای مدت کوتاهی محیط را روشن کند، فعالیت این پشه‌ها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

محققان برای آزمایش این نظریه دو گروه از پشه‌ها را در محیط آزمایشگاه تحت نظر گرفتند. گروه اول از پشه‌ها در طول شب در یک محیط تاریک نگهداری شدند و گروه دوم در آغاز شب ابتدا به مدت 10 دقیقه در معرض نور شدید قرار گرفتند و سپس در یک محیط تاریک نگهداری شدند.

محققان در طول شب در فواصل زمانی دو ساعته تمایل پشه‌های هر دو گروه را برای گزش بازوی داوطلبان مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش حتی پس از گذشت 4 ساعت از شب، میزان گزش گروه دوم در مقایسه با گروه اول کاهش چشمگیری را نشان داد. در آزمایش‌های دیگر گروه دوم در فواصل زمانی دو ساعته در معرض تابش نور شدید قرار گرفت یا منبع نور در طول شب روشن ماند و در هر دو آزمایش میزان گزش‌ها بازهم کاهش یافت.

در حال حاضر محققان در تلاشند از طول موج‌های مناسب تر نور مرئی برای غیرفعال کردن پشه‌ها استفاده کنند تا منبع نور موجب بر هم خوردن خواب انسان‌ها نشود. همچنین محققان امیدوارند نتایج این آزمایش‌ها برای ایمن‌سازی و محافظت از ساکنین آفریقا و افرادی که در معرض خطر گزش این حشرات دارند، به کار آید.

مالاریا یکی از مهمترین چالش های حوزه سلامتی در جهان است که سالانه بیش از 200 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند. مالاریا قابل پیشگیری و درمان است و اقدامات پیشگیرانه از جمله پشه بند‌های ‎آغشته به حشره‌کش در بسیاری از نقاط دنیا موثر بوده است.

این بیماری از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.

این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.